B.Šarka Vokietijoje vaidino karalių Lyrą

MENO LEIDINYS Nr. 8 (194)
www.durys.daily.lt
Redaktorė Rita Bočiulytė
r.bociulyte@kl.lt

 

Langas

B.Šarka Vokietijoje vaidino karalių Lyrą

Viena kontroversiškiausių nūdienos lietuvių teatro asmenybių, uostamiesčio kultūros simboliu tapęs Benas Šarka retokai matomas Klaipėdoje. Šiemet jis vaidino ne tik Lietuvos, bet ir Didžiosios Britanijos bei Austrijos sostinėse, o rugpjūtį pasirodė festivalyje Vokietijoje.

Pačioje šių metų pradžioje jis publikai uostamiestyje pristatė judesio spektaklį „Vabi sabi vasabi“. Spektaklis buvo vaidintas ir Vilniaus menų spaustuvėje. Kiek vėliau čia įvyko fotomenininko Gedmanto Kropio paroda, skirta B.Šarkos kūrybai. Fotografijų ciklą įkvėpė šiais metais pasirodęs Mykolo Vildžiūno dokumentinis filmas „Šarka 2“. Menų spaustuvėje taip pat įgyvendintas audiovizualinės poezijos projektas „Šiaurė“ (aut. Aivaras Ruzgas, Virginijus Malčius ir B.Šarka).

Lietuvos ambasados iniciatyva Londono „Plough Studios“ šiemet B.Šarka rodė spektaklį „Kiaurai“, o Vienoje viešėjo tarptautinis teatro projektas „Vyšnių sodas“ (pagal A.Čechovą), kuriame kartu su Lietuvos teatro korifėjais vaidina ir Benas.

Festivalių, kuriuose dalyvavo B.Šarka, skaičius jau artėja prie 70-ies. Paskutinysis – tarptautinis gatvės teatrų festivalis „Viathea“, vykęs rugpjūčio 4–6 dienomis Vokietijos mieste Giorlice. Lietuvos teatras jame buvo atstovaujamas pirmą kartą. Čia papuola ne visi norintys – reikia praeiti atranką. Jau 17 metų vykstantis Giorlico „Viathea“ sutraukia minias žiūrovų iš visos Europos. Šiemet festivalyje parodyta beveik trys dešimtys spektaklių. Žanrų įvairovė – visko ir neišvardysi – pantomima, commedia dell arte, klounada, šiuolaikinis šokis, lėlių teatras, opera, džiazas, cirkas, bufonada…

B.Šarka festivalyje du kartus suvaidino monospektaklį „Kiaurai“ (pagal W.Shakespeare’ą), festivalio organizatorių paskelbtą kaip „Karalius Lyras“. Šį spektaklį jis jau rodė Armėnijoje, Kroatijoje, Latvijoje, Rusijoje ir Suomijoje.

Atstovaus Baltijos teatrų festivalyje

Latvijos teatrų sąjunga su Estijos, Latvijos ir Lietuvos kultūros ministerijomis organizuoja Baltijos teatrų festivalį, vyksiantį Rygoje lapkričio 19–23 dienomis. Iš Lietuvos į jį pakviestas Klaipėdos dramos teatras su vienu sėkmingiausių spektaklių „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“.

Festivalio metu visuose didžiuosiuose Rygos teatruose bus pristatyti geriausi Estijos, Latvijos ir Lietuvos nacionalinės dramaturgijos pastatymai.

Baltijos teatrų festivalyje Lietuvai atstovaus Klaipėdos dramos teatro spektaklis – klaipėdiečio Gintaro Grajausko „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“ (rež. Jonas Vaitkus). Spektak-lis bus rodomas Latvijos nacionalinio teatro didžiojoje salėje lapkričio 22-ąją.

Spektaklis „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“ (2010) Lietuvoje jau pelnė 15 apdovanojimų, tarp jų ir tris garbingiausius Lietuvos teatro įvertinimus – Auksinius scenos kryžius. Apdovanota tiek pati pjesė, tiek ir pagrindinių vaidmenų atlikėjai – aktoriai Monika Vaičiulytė bei Vytautas Anužis.

Klaipėdos baletui plojo latviai

Klaipėdos muzikinio teatro baletas rugpjūčio 5 ir 7 dienomis gastroliavo Latvijoje. Pirmasis pasirodymas įvyko Jekabpilse, antrasis – Rezeknėje. Ten publikai pristatyta bendra lietuvių ir latvių programa „Vienos garsai“, parengta su Latvijos nacionalinės operos solistais.

Joje prie klaipėdiečių prisijungė rygiečiai dainininkai Inga Šliubovska (sopranas), Ilona Bagelė (mecosopranas), Nauriu Indzeriu (baritonas). Klaipėdiečių baletas atliko choreografinius numerius, kuriuos sukūrė latvė choreografė Lita Beiris vokalinės muzikos ir šokio spektakliui „Štrausiana“. Skambėjo Johano Strausso muzika.

Pasak Klaipėdos muzikinio teatro delegacijos vadovo Romualdo Butkevičiaus, abiejuose miestuose latviai itin svetingai priėmė klaipėdiečius: „Jekabpilse mūsų pasirodymui buvo specialiai pastatyta moderniai įrengta scena su puikiu apšvietimu, naujausia garso aparatūra, įvairiomis pagalbinėmis patalpomis ir grimo kambariais. Pasirodymą matė 2 tūkst. žiūrovų. Po jo mus pakvietė į priėmimą, kurį didžiulėje senovinėje pilies salėje surengė Jekabpilso miesto meras. Rezeknėje dalyvavome miesto šventėje, kuri tęsėsi keturias dienas. Mūsiškių pasirodymas vyko paskutinę dieną estradoje, kurioje telpa 4 tūkst. žiūrovų. Koncertą palydėjo susižavėjusios tūkstantinės publikos šūksniai, ilgai netylantys plojimai ir ovacijos. Žiūrovai, galima sakyti, reagavo į kiekvieną klasikinio šokio judesį. Nuskambėjus finaliniam Radeckio maršui, kurio metu po dangų žiro auksaspalvis fejerverkas, į sceną sugužėjo ne tik visi atlikėjai, bet ir garbingi miesto valdžios atstovai. Ir šį kartą po pasirodymo mus pakvietė į Rezeknės miesto mero priėmimą, vykusį Dailės muziejuje. Tada iš jo ir sužinojome, kad šiame mieste klasikinis baletas buvo rodomas pirmą kartą. Visi mums labai dėkojo už gražų pasirodymą, negailėjo pagyrimo žodžių“.

Menininko vasara – karšta ir kūrybinga

Klaipėdiečiui menininkui Gyčiui Skudžinskui, plėtojančiam fotografijos, instaliacijos ir garso meno praktikas, ši vasara buvo kaip niekad karšta ir kūrybinga. Taip pat ir sėkminga. Jo knygas pirko Niujorke, o fotografijas buvo galima pamatyti Vilniuje ir Arlio festivalyje.

Liepos pradžioje jis lankėsi Prancūzijoje, 42-ajame Arlio fotografijos festivalyje. Ten dalyvavo portfolijo peržiūrose ir „PhotoFolio“ galerijos ekspozicijoje. „Bet tai gali padaryti beveik kiekvienas, – kukliai apibendrino menininkas. – Ten dar kelis kvietimus gavau… Labai jau intensyvus laikas buvo Arlyje.“

Grįžęs iš Prancūzijos, tuoj pat jis išvažiavo į tarptautinę galerijų mugę Vilniuje. Liepos 13–17 dienomis sostinėje vykusioje „Art Vilnius’11“ Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras (KKKC) pristatė G.Skudžinską, jo naują fotoinstaliaciją „Traces“ ir šio daugiamečio projekto katalogą. (Mugėje taip pat pristatytas projekto „Kritikos maršrutai“ katalogas, kurio dizaineris – irgi G.Skudžinskas.) Kalbama, kad geriausios ekspozicijos konkursą KKKC laimėti sutrukdė užkulisiniai biudžetinių, valstybinių ir privačių galerijų žaidimai. Atsigirdo, kad jei G.Skudžinsko „Traces“ būtų atvežęs ne KKKC, o bet kuri privati galerija, ji būtų laimėjusi…

Bet G.Skudžinskas nenusimena. Zinų ir nepriklausomų leidėjų mugėje Niujorke pristatyta jo ir palangiškės poetės Elenos Karnauskaitės knygelė „Ahrenshoopo sąsiuvinis“. Šią knygelę išleido KKKC 2009-aisiais, kai abu menininkus buvo išsiuntęs į rezidenciją Arenshope. Knygelėje publikuoti Elenos eilėraščiai lietuvių ir vokiečių kalbomis bei Gyčio fotografijos.

Mugė Niujorke vyko liepos 16–18 dienomis, po jos G.Skudžinskas gavo žinią, kad visas jūdviejų knygeles ten nupirko. Panašiai pernai Londone „Royal colage of art“ buvo pristatytas G.Skudžinsko parengtas katalogas „Sukurta Klaipedoje“. „Gal tai ir nėra itin reikšmingi renginiai, bet leidžia paskleisti savo vardą“, – šypsojosi menininkas.

Dabar G.Skudžinskas dalyvauja parodoje „Present: Rytų Europos fotostrategijos“, kuria rugpjūčio 19-ąją Vilniuje startavo trečiasis tarptautinis fotografijos meno festivalis „In Focus 2011“. Vilniaus dailės akademijos ekspozicijų salės „Titanikas“ antrajame aukšte eksponuojami 21 autoriaus projektai, keliantys klausimą, kokia yra Rytų Europos fotografija, kaip ji pristatoma ir kokią vietą užima pasaulio fotografijos kontekste. Čia galima pamatyti ir G.Skudžinsko portretus iš serijos „Fotografijos dokumentams“.

Parengė Rita Bočiulytė

by admin