Įspūdinga pradžia – per miesto gimtadienį

Įspūdinga pradžia – per miesto gimtadienį

Laima Sugintienė

Tradiciškai (išskyrus pernykštį) rugpjūčio 1-ąją, per miesto gimtadienį, prasidėjo XI tarptautinis operos ir simfoninės muzikos festivalis „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“, kuris finišavo tik praėjusį sekmadienį.

Skirtingai nuo daugybės kitų vasarą Lietuvoje rengiamų festivalių, klaipėdiškių organizuojamas kasmet yra skiriamas vienai temai, kartais – gerokai „pritemptai“. Šiemet tai „Sveika, Ispanija!“. Daugumą iš 19 jo renginių sudarė paties festivalio organizatoriaus – Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro projektai.

Atliko solidžią programą

Drąsiai teigiu, kad pirmoji festivalio premjera – jo atidarymui skirtas koncertas „Sveika, Ispanija!“ – tapo išskirtiniu muzikiniu įvykiu. Didelę, solidžią ir sudėtingą, dramaturgiškai logiškai ir prasmingai išdėstytą jo programą sudarė simfoniniai ir vokaliniai ispanų autorių M. de Falla’os, J.Gimenezo, J.Guerrero, E.Granados, A.Lara’os, J.Tellaeche’o, P.Sorozabalo, M. Torrobo, E.Chabriero, M. Ravelio bei vienintelio ne ispano N.Rimskio-Korsakovo kūriniai. Neseniai 15-metį minėjęs Mažosios Lietuvos simfoninis orkestras ją interpretavo įkvėptai, pakiliai ir temperamentingai. Ši programa – dar vienas didelis žingsnis orkestro metraštyje profesinių aukštumų link.

Žinome, kad ispanų muzikos specifiškumas pasireiškia spalvinga instrumentuote, veržliais, temperamentingais ritmais (tad ypač reikšmingas tampa mušamųjų instrumentų vaidmuo), savitomis dermėmis bei ryškiais dinaminiais kontrastais. Atliekant tokią programą visoms orkestro grupėms tenka didelis krūvis, o beveik visų grupių lyderiams – pabūti solisto amplua.

Sužibėjo solistų amplua

Jau pirmasis koncerto numeris – rusų kompozitoriaus N.Rimskio-Korsakovo „Ispaniškas kapričio“ – pareikalavo iš atlikėjų maksimalios koncentracijos. Jame efektingus tutti epizodus, galingą varinių unisoną, sodrią styginių, valtornų kantileną keitė solistų „salelės“. Kompozitorius, garsėjęs kaip puikus instrumentuotės meistras, keturiose kūrinio dalyse leido atsiskleisti daugeliui orkestro muzikantų. Ir atsiskleidė: Z.Brazauskas (smuikas), V.Bružas (trimitas), V.Chomanskis (valtorna), A.Milerius (klarnetas), V.Ovsiukas (anglų ragas), J.Pastauka (obojus), J.Karbauskis (violončelė), V.Smailytė (arfa).

Svarbi misija šiame kūrinyje teko mušamiesiems, kurią jie deramai atliko.

Puikiai startavę „aukštą temperatūrą“ atlikėjai išlaikė ir pačių ispanų komponuotuose opusuose. Ypač išskirčiau profesionaliai perskaitytas M.Ravelio „Juokdario daina“ ir E.Chabriero „Ispanija“ partitūras. Įsimintinais solo, be jau minėtų orkestrantų, pasižymėjo R.Giedraitis (fleita) ir I.Pazdrazdys (fagotas).

Žavėjo ispaniškomis sarsuelomis

Net tuose kūriniuose, kur orkestro funkcija buvo akompanuoti (meistriška R.Giedraičio instrumentuotė), poilsiauti instrumentalistams neteko.

Puikiai savo partijas atliko ir dainininkai. Dalia Kužmarskytė (mecosopranas) subtiliai padainavo E.Granados „Macha prieš veidrodį“, „Kenčianti Macha“, „Dainos“. Andrejus Kalinovas (tenoras, Austrija, Lietuva) žavėjo skoninga, inteligentiška M.Torrobo, R.Soutullo sarsuelų interpretacija. Mindaugas Rojus (baritonas) efektingai atliko P.Sorozabalo, J.Guerrero dainas. Nuotaikingai visi trys solistai padainavo populiariąją A. Lara’os „Granadą“.

Ne tik suomių simpatijas pelnęs

Neabejotinai prie atlikėjų motyvacijos, ryškaus pakilimo prisidėjo ir dirigentas, tarptautinių konkursų laureatas Vytautas Lukočius. Lengvas, minimalus mostas, geranoriškas, padrąsinantis žvilgsnis ir šypsena skatino atlikėjus neįsitempiant atlikti net pačias sudėtingiausias partitūrų vietas. Supratau, kodėl konkurse Suomijoje jaunas maestro pelnė ne tik pirmąją vietą, bet ir orkestrantų simpatijų prizą…

Atrodė, kad dirigentui ši programa nesudaro jokių sunkumų.

Atrodė, kol kitą rytą plaukiant keltu nepamačiau jo, studijuojančio partitūrą. Vakare laukė koncertas Juodkrantėje…

Nemokami renginiai nevertinami?

Beje, apie Juodkrantę. Kiek sutrumpinta atidarymo programa rugpjūčio 3-iąją buvo atlikta tradicinėje festivalio scenoje – Juodkrantės kultūros namų lauko estradoje. Norėdama pasitikslinti pirmąjį įspūdį, vėl patirti malonias akimirkas, nusprendžiau programą išklausyti dar kartą. Nepatyriau…

Gal tai ne vien atlikėjų kaltė, nors buvusio orkestro susikaupimo – nė ženklo, vos įveikiami kai kurių kūrinių tempai, vienas vokalistų gerokai klaidžiojo, kitą – gožė orkestras… Pustuštėje estradoje sėdėjo vasariškai atsipalaidavusi, paplūdimio rūbais apsirengusi publika. Viso koncerto metu žiūrovai migravo, nematydami reikalo palaukti bent jau pertraukėlių tarp kūrinių. Mobilieji ne tik skambėjo, bet į skambučius buvo ir atsiliepiama…

Tuomet pagalvojau – gal ir gerai, kad ir Klaipėdoje vykęs koncertas nebuvo anšlaginis. Nors gaila, labai gaila… Betgi nebuvo atsitiktinai į teatrą užklydusių klausytojų. O tie, kurie atėjo, stovėdami deramai įvertino puikiai atliktą darbą.

Tai kas gi koncertavo?

Koncertą Klaipėdoje iš pradžių vedė šaunus duetas – aktorė Nelė Savičenko ir Deivis (Deivydas Norvilas). Jis darbo iki galo neatliko – matyt, išskuodė į kitą renginį… O klausytojams smalsu buvo išgirsti vokalinių kūrinių (atliktų originalo kalba) teksto vertimą, sceninių veikalų siužeto peripetijas.

Vis dėlto tapo neaišku, kas koncertavo – Mažosios Lietuvos simfoninis orkestras (kaip skelbė kai kurie žiniasklaidos šaltiniai), ar Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestras (kaip teigė koncerto vedėjai)?

Ši painiava tęsiasi jau kuris laikas…

Vizijos ir realybė

…Rugpjūčio 1-oji. Klaipėdos gimtadienis… Kultūros magistro žiedais apdovanoję iškiliausius meno bendruomenės atstovus, miesto vadai ir miestelėnai renkasi į koncertą (operą, baletą…) Muzikiniame teatre „Klaipėdiečiai – Klaipėdai“…

Dabar gi originaliomis dovanomis – paveikslais, kuriuose įrėminti būsimų spektaklių kostiumų eskizai su audinių pavyzdžiais, – pagerbti rėmėjus sumanę teatralai neturi jų kam įteikti…

by admin