Langas

Tapyba: Angelina Banytė. Pilkas. 2009 m. Drobė, akrilas, 100×120 cm.

LANGAS

Rašytojo ruduo rugsėjį prasidės kelyje

 

Klaipėdietis rašytojas Gintaras Grajauskas rugsėjį praleis keliaudamas iš vieno tarptautinio renginio į kitą.

Rugsėjo 5-ąją Latvijos sostinėje Rygoje vyks poezijos vakaras „Šiaurė – Pietūs“. Jame dalyvaus du poetai: Pietums atstovaus Emadas Fuadas iš Egipto, o Šiaurei – G.Grajauskas.

Rugsėjo 9–13 dienomis klaipėdietis viešės jau Islandijoje, tarptautiniame Reikjaviko poezijos festivalyje. Ten vyks meno kūrybos vakaras, bus pristatoma naujoji jo eilėraščių rinktinė islandų kalba „Kaulo baltumo eilėraščiai“.

Ten pat vyks ir muzikuojančių poetų grupės „The Berserkers“ pasirodymas. „Berserkai“ – smagi menininkų kompanija, praeitą vasarą susibūrusi Creare Škotijoje. Tai būrelis muzikuojančių poetų arba rašančių muzikantų: du islandai–Adalsteinnas Asbergas (jis verčia ir G.Grajausko eilėraščius į islandų kalbą) ir Astvalduras Traustasonas, du škotai – Gerry’s Cambridge’as ir Lise’a Sinclair (Lise’a – žinoma škotų folko dainininkė) bei vienas lietuvis – G.Grajauskas.

„Berserkų“ (pavadinimas spontaniškai atsirado iš G.Grajausko eilėraščio „Kaip nugalėti berserką“) sudėtis – daug balsų, fortepijonas, akordeonas, gitara, bosinė gitara ir lūpinė armonikėlė.

„Mūsų muzika – nuo islandiškos dainuojamosios poezijos per škotiškas Lise’os balades, kartais primenančias švelnią „Jethro Tull“ versiją, iki lietuviško kalbamojo bliuzo, – paaiškino G.Grajauskas. – Ir, žinoma, vyks įprasti tradiciniai eilėraščių skaitymai visomis kalbomis“.

Reikjavike rugsėjo 11-osios vakarą numatytas „Berserkų“ pasirodymas Poezijos festivalyje. „Kartu bandysime su „Berserkais“ padirbėti įrašų studijoje. Mūsų planuose – garso plokštelės įrašymas“, – dalijosi planais klaipėdietis.

Kitas „Berserkų“ pasirodymas, kuriame vėlgi teks dalyvauti ir jam, vyks Vilniuje rugsėjo 29-ąją. Bet prieš tai G.Grajauskas dar pakviestas į Gėtės instituto rengiamą poezijos festivalį „European borderlands“ („Europos paribiai“).

Jis rugsėjo 23–27 dienomis vyks Vilniuje bei Minske, o jame dalyvaus poetai iš Lietuvos, Vokietijos, Baltarusijos, Lenkijos, Ukrainos bei Šveicarijos.

Rugsėjį pergalingai G. Grajauskas užbaigs Druskininkuose, poezijos vertimų dirbtuvėse, vyksiančiose nuo rugsėjo 30-osios iki spalio 4-osios.

Į Panevėžį – su „Šviesos kaligrafija”

Panevėžyje, privačioje „A galerijoje“, eksponuojama klaipėdiečio fotomenininko Artūro Šeštoko fotografijų paroda „Šviesos kaligrafija“.

Liepos 16-ąją atidaryta paroda veiks iki rugsėjo vidurio. Kaip pasakojo galerijos savininkas Albinas Vološkevičius, lapkritį „A galerijai“ sukaks vieneri metai. „Mes pradėjome nuo „A“, pasiruošę mokytis“, – tvirtino jis, paklaustas apie galerijos pavadinimą. Anot jo, fotografijos meno ekspozicija – tai naujas žingsnis „A galerijai“, kuri orientuojasi į dailės ekspozicijas. Tačiau prasmingas. Pasak savininko, A.Šeštoko fotografijų paroda lankoma, į jos pristatymą susirinko daug panevėžiečių. „Ir vasaros tema, atsiskleidžianti vasariškuose peizažuose, panoraminiuose vaizduose, labai tinkama šiam metų laikui“, – džiaugėsi A.Vološkevičius. Jis į savo galeriją ketina pasikviesti ir daugiau pajūrio menininkų. Norėtų, kad į ją savo darbų parodas atvežtų klaipėdietis fotografas Vytas Karaciejus, tapytojas Arūnas Urniežis, kretingiškis Andrius Miežis.

Kad naujoji galerija nestokoja entuziazmo ir idėjų, buvo matyti ir iš A.Šeštoko parodos pristatymo. Neturėję galimybių dalyvauti vernisaže buvo pakviesti į virtualų parodos atidarymą internete. Likus porai valandų iki parodos atidarymo autorius tiesiogiai atsakinėjo į fotografijos gerbėjų klausimus.

Fotografas žinomas kaip savitų portretų, socialinio reportažo ir peizažo fotografijų kūrėjas, yra surengęs ne vieną autorinę parodą Klaipėdoje ir Šiauliuose, nuolat dalyvauja bendruose fotografijos projektuose su kolegomis miesto, šalies ir tarptautiniu mastu.

A.Šeštokas yra sukūręs fotografijų serijas „Bohemos portretai“ (1984–1990), „Maciukų pensionatas“ (1994–1995), „Pagėgių krašto žmonės“ (2002), „Kopos ir jūra“ (1997–2000). „Šviesos kaligrafija“ – naujausias ciklas, pradėtas fotografuoti 2003-iaisiais ir baigtas pernai.

„Šiose A.Šeštoko nuotraukose mes galime išvysti piktorealistinės fotografijos braižą, – pastebėjo menotyrininkas Remigijus Venckus. – Šiandien tokia fotografija įrodo savęs, kaip tikrovės reprodukcijos, būvimo formą. Stebėdami A.Šeštoko fotografijas pirmiausia sau užduodame klausimus, ar tai tikrai fotografija, o gal tai tapyba ar grafika? Vadinasi, čia simuliuojama vaizduojamoji dailė, o po to – ir mūsų pačių aplinka – gamtovaizdis.“

Klaipėdietis fotografas Gytis Skudžinskas, analizuodamas A.Šeštoko kūrinius, pasitelkė komunikacijos teorijose naudojamus „pertekliaus“ ir „entropijos“ terminus. Anot jo, pirmasis nurodo lengvai nuspėjamą ir naujos informacijos kaip ir nesuteikiantį pranešimą, o antrasis, priešingai, – specifiškai užkoduotą žinią. A.Šeštoko fotografijose užfiksuoti išraiškingi, bet saviti tipiško peizažo konstravimo metodai, intriguojantys meno gerbėjus.

P.Domšaičio paveikslai – aukcione PAR

Rekordinės Prano Domšaičio paveikslų kainos užfiksuotos meno aukcione Pietų Afrikos Respublikoje.

Šiemet gegužės 7-ąją Grahamo dailės galerijoje Johanesburge (PAR) įvykęs meno kūrinių aukcionas jau įėjo į Pietų Afrikos aukcionų istoriją dėl kelių priežasčių.

Jame buvo parduodama garsioji PAR kasyklų magnato Rogerio Bretto Kebble’o meno kolekcija – 133 meno kūriniai.

R.B.Kebble’as buvo stambiausias Pietų Afrikos kasyklų magnatas, spalvinga asmenybė, padaręs svaiginančią karjerą: 1991 m., būdamas 27-erių, jis pradėjo kasyklų verslą ir per ketverius metus tapo vienu iš turtingiausių aukso ir deimantų verslo atstovų.

R.B.Kebble’as kolekcionavo modernųjį XX a. Pietų Afrikos meną, pačius vertingiausius kūrinius ir turėjo gerą nuovoką dėl kol kas nepripažintų menininkų kūrybos. 2002 m. jis buvo įsteigęs Bretto Kebble’o meno premiją, skirtą jauniems Pietų Afrikos dailininkams remti. 2005 m. magnatas buvo nušautas pakeliui į verslo susitikimą.

Dalyvauti jo kolekcijos išpardavime užsiregistravo per 800 pirkėjų iš PAR, Didžiosios Britanijos, Australijos, Bermudų. Pačiame aukcione dalyvavo 500 asmenų.

Lūkesčiai, kuriuos kėlė kolekcijos išpardavimas, pasitvirtino. Iš 133 aukcionui pateiktų kūrinių, neparduoti liko tik 9. Visų kitų kainos kilo dešimteriopai ir daugiau, užfiksuoti 26 nauji pasauliniai kainų rekordai.

Tarp jų pateko ir P.Domšaičio „Peizažas su kalnu ir trobele“. Iš viso R.B.Kebble’o kolekcijoje buvo 7 dailininko paveikslai. Visi jie parduoti už žymiai aukštesnes kainas.

Šis aukcionas vadinamas beprecedentiniu, atveriančiu naują etapą Pietų Afrikos meno rinkoje. Jis ženkliai viršijo rekordus, kurie buvo pasiekti prieš kelerius metus surengus Pietų Afrikos meno pardavimą „Bonhams“ aukcione Londone.

„Durų“ inf.

by admin