Langas

MENO LEIDINYS Nr. 9 (195)
www.durys.daily.lt
Redaktorė Rita Bočiulytė
r.bociulyte@kl.lt

 

Langas

Vilniaus galerijose – pajūrio klasikai

Garsiausių Lietuvos pajūrio dailininkų vardai skamba šio rudens parodų afišose sostinėje.

Rugsėjo 20-ąją Vilniaus „Arkos“ galerijoje atidaryta gyvu Klaipėdos tapybos klasiku tituluojamo Algirdo Taurinsko jubiliejinė tapybos paroda, ženklinanti dailininko 70-metį.

Iki spalio 8-osios joje eksponuojamas pastarojo meto A.Taurinsko kūrybos derlius – pajūrio ir miesto peizažai, natiurmortai, anot menotyrininko Petro Šmito, nutapyti gyvybinga, emocionaliai išraiškinga, puikia tradicine maniera.

Spalio 6 – lapkričio 5 dienomis Vilniaus meno galerijoje „Kuntskamera“ planuojamas Antano Mončio (1921–1993) kūrinių parodos atidarymas. Į šią parodą A.Mončio piešiniai atkeliaus ne, kaip galima buvo tikėtis, iš dailininko vardu pavadintų namų-muziejaus Palangoje, o iš Paryžiaus, skulptoriaus sūnaus Jeano Christopfo Mončio archyvo.

Greta A.Mončio piešinių žadama eksponuoti ir jo skulptūras iš pastarąjį dešimtmetį Lietuvoje, Vilniuje, gyvenančios paryžietės Karolinos Masiulytės-Paliulienės rinkinio. Ji yra skulptoriaus sūnaus bendraamžė, gera jo šeimos bičiulė.

Meno kolekcininkai tikisi, kad bent jau A.Mončio piešiniai šioje parodoje bus parduodami.

Pasaulinės vertės meno kolekcija

Iš ES Sanglaudos fondo ir LR vyriausybės lėšų ką tik rekonstruotoje Lietuvos dailės muziejaus Prano Domšaičio galerijoje Klaipėdoje dabar pats ekspozicijų rengimo įkarštis.

Rekonstruotos galerijos pristatymui visuomenei ruošiama didžiulė reprezentacinė paroda „Arbit Blatas. Sugrįžimas į Tėvynę“, kurios atidarymas – spalio 12-ąją.

Išskirtinės vertės dovana – iškilaus žydų kilmės Lietuvos dailininko Arbit Blato (gimė 1908 m. Kaune, mirė 1999 m. Niujorke) kūrinių kolekcija Lietuvos dailės muziejų pasiekė vasaros pradžioje. Ją muziejui padovanojo menininko našlė, garsi amerikiečių operos solistė ir režisierė, Metropoliteno operos primadona Regina Resnik-Blatas (JAV, Niujorkas). Kolekcijoje per 300 Arbit Blato kūrinių – tapyba, skulptūra, grafika, scenovaizdžiai, piešiniai, sukurti visais dailininko kūrybos laikotarpiais ir buvę jo dirbtuvėse Niujorke bei Venecijoje.

Dovanotoji pasaulinės vertės meno kolekcija pirmą kartą Lietuvos visuomenei buvo parodyta Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje veikusioje parodoje. Klaipėdoje pamatysime ne tik didžiąją dalį sostinėje eksponuotų kūrinių – Arbit Blato paroda P.Domšaičio galerijoje bus papildyta naujais, papildomai dovanotais dailininko darbais. Jie į Lietuvą iš buvusios A.Blato dirbtuvės Venecijoje pargabenti ką tik, rugsėjo pabaigoje.

Kaune savo kūrybinį kelią pradėjusio, vėliau Paryžiuje, Venecijoje, Niujorke kūrusio dailininko Arbit Blato (tikrasis vardas Neemija Arbitblatas) vertingiausių kūrinių kolekcija atspindi visus jo kūrybos laikotarpius ir turbūt yra didžiausia pagal vertę kultūrinė dovana Lietuvai po Mykolo Žilinsko kolekcijos padovanojimo. Jo kūrinių yra įsigiję garsiausi pasaulio muziejai bei meno institucijos.

Kaip tvirtino P.Domšaičio galerijos vedėja menotyrininkė Kristina Jokubavičienė, parodoje Klaipėdoje pamatysime daugiabriaunį Arbit Blato – tapytojo, skulptoriaus, grafiko bei scenografo – talentą, kuris nepalieka abejingų. Bus pristatyti visi dailininko pamėgti žanrai: Paryžiaus, naktinės Venecijos peizažai, teatrališki scenos bei muzikos elito atstovų portretai – dailininko žmonos R.Resnik, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, legendinio prancūzų mimo Marcelio Marceau bei Monmartro dailininkų Pablo Picasso, Maurice Vlamincko, Maurice Utrillo, Georgio de Chirico ir kitų. Bus eksponuojamos originalios operos scenomis ištapytos durys iš dailininko namų Venecijoje, litografijos bei skulptūros.

Klaipėdietis Vokietijoje fotografavo laiptines

Klaipėdietis menininkas Gytis Skudžinskas, plėtojantis fotografijos, instaliacijos ir garso meno praktikas, nuo rugpjūčio 22-osios tris savaites rezidavo Vokietijoje, Karlsruhėje, ir ten rugsėjo 9-ąją atidarė personalinę parodą.

Karlsruhės galerijoje „Morgen Strasse“ jis pristatė fotografijų ciklą „In Between / Tarp“.

„Dvi savaites fotografavau tenykščių gyvenamųjų namų laiptines, – pasakojo menininkas. – Sumanymo esmė – tarpinės zonos tarp privačios ir viešosios erdvės fiksavimas bei asmeninių ženklų tyrinėjimas.“

Vokietijoje G.Skudžinskas viešėjo klaipėdietės meno vadybininkės Akvilės Eglinskaitės kvietimu. Anksčiau ji dirbo Klaipėdos parodų rūmuose, o šiemet, gavusi R.Bosho fondo stipendiją, stažavosi Karlsruhėje, Meno ir medijų technologijų centre.

G.Skudžinsko paroda yra programos „Open doors“ (Atverk duris) dalis. Joje iš lietuvių dar buvo galima pamatyti Londone gyvenančio ir kuriančio Julijono Urbono garso instaliacijas „Skambančios durys“, įkurdintas skirtingose miesto vietose, taip pat nemažai vokiečių performansų, instaliacijų etc.

G.Skudžinskas kol kas neplanuoja savo „Tarp“ ciklo rodyti Lietuvoje. „Bet gali būti, kad tai įvyks kitąmet, – užsiminė menininkas. – Dabar Vokietijoje ruošiamas viso projekto katalogas ir DVD diskas su filmu apie ten vykdytą veiklą, o tada bus aišku.“

Arlio gatvės – fotografo akimis

Vakar Panevėžio fotografijos galerijoje atidaryta klaipėdiečio fotomenininko ir Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus pirmininko Dariaus Vaičekausko autorinė fotografijų paroda „Streets of Arles / Arlio gatvės“.

„Apie D.Vaičekausko fotografiją galėtume pasakyti, jog tai gatvės fotografija, bet toks pasakymas nežymi jokių konkretesnių fotografijos konceptualaus „perskaitymo“ gairių. Tik atsiradus 35 mm portatyvinėms kameroms, fotografavimas gatvėje tapo dominuojančia išraiškos forma. Tačiau gatvė – kaip scenografija – automatiškai nenurodo konceptualaus atvaizdų turinio. Nors dažniausiai tokia fotografija siejama su lemiamo momento paieškomis viešoje erdvėje. D.Vaičekausko atveju susiduriame su chameleoniška gatvės fotografijos traktuote. Nespalvotos fotografijos – tarsi akivaizdi nuoroda į klasikinius šio žanro korifėjus tiek Lietuvoje, tiek platesniame pasauliniame kontekste. Spalvos atsisakymas dramatizuoja vaizdą ir išplėšia įvykius iš kasdienio spalvų, kvapų ir garsų pasaulio. Tačiau jei tik pradėtume į šias fotografijas žiūrėti kaip į klasikines gatvių fotografų istorijas, tuoj pat pasijustume apgaudinėjami. Nes jose tiesiog nėra lemiamo momento. Nėra to įvykio, kuris pakeistų prieš tai egzistavusią pasaulio tvarką. D.Vačekauskui gatvėje reikia tiesiog pačios gatvės. Ten trykštančio dinamizmo, vitališkumo pliūpsnių ir nenuspėjamų atsitiktinumų. Kompozicijos neretai atrodo kaip sąmoningi „nepataikymai“, leidžiantys pabrėžti skubą ir gatvės karnavališką prigimtį. Ir jei klasikai gatvėje ieškojo įvykio, lemtingo pranešimo, Darius ten ieško asmeninio spontaniško socializacijos gesto. Sukurdamas asmeninį dienoraštį, jis pasakoja mums apie savo patirtis viešojoje erdvėje“ (Gytis Skudžinskas).

D.Vaičekausko fotoparoda Panevėžyje paviešės iki spalio 16 d.

Parengė Rita Bočiulytė

by admin