Mykolo Oginskio festivalis – Vakarų Lietuvos muzikinio gyvenimo atgaiva

Mykolo Oginskio festivalis – Vakarų Lietuvos muzikinio gyvenimo atgaiva

Daiva Kšanienė

Tradicija: festivalį Plungėje paskelbė trys senovinių patrankų salvės – už Tėvynę, už kunigaikščius Oginskius ir už plungiškius. Vlado Gaudiešiaus nuotr.

 

Muzikinis šalies gyvenimas praturtėjo dar vienu įdomiu ir reikšmingu renginiu – jau antruoju tarptautiniu Mykolo Oginskio festivaliu, visą rugsėjį vykstančiu Vakarų Lietuvoje. Iškilmingas atidarymo vakaras tapo visais požiūriais išskirtine, puikia švente. Išpuoselėtame parke Žemaičių dailės muziejaus prieigose trys patrankų salvės (už Lietuvą, už kunigaikščius Oginskius, už plungiškius) paskelbė festivalio pradžią.

Atidarė baltarusiai

Įspūdingą atidarymo koncertą didelėje, geros akustikos muziejaus salėje (buvusiame M.Oginskio dvaro žirgyne) surengė Molodečno (Baltarusija) Mykolo Kleopo Oginskio muzikos koledžo simfoninis orkestras. Dirigentas – Baltarusijos Respublikos nusipelnęs kultūros veikėjas Grigorijus Soroka. Jaunatviškas studentų ir jų mokytojų simfoninis orkestras atliko sudėtingą ir įdomią klasikinę programą: M.Glinkos operos „Ruslanas ir Liudmila“ uvertiūrą, P.Čaikovskio Penktosios simfonijos 2-ąją dalį, E.Grygo Koncerto fortepijonui ir orkestrui a-moll pirmąją dalį (solistas – tarptautinių konkursų laureatas Michailas Eleckis), A.Liadovo simfoninį paveikslą „Kikimora“ ir kitus žinomus kūrinius.

Nepaisant kai kurių netikslumų, orkestras grojo sklandžiai, įtikinamai ir įkvėptai, nes dirigentas vadovavo jam valingai ir vyriškai, labai muzikaliai. Publiką sužavėjo dainininkė Natalija Franckevič, su orkestru padainavusi Jolantos ariją iš P.Čaikovskio operos, I.Dunajevskio dainas ir kita. Solistas, puikaus tembro bosas Andrejus Savčenka nustebino nepriekaištingai atlikęs sudėtingą, meninės brandos reikalaujančią Renė ariją iš P.Čaikovskio operos „Jolanta“. Sunku buvo patikėti, kad taip gali dainuoti dvidešimtmetis, dar tik trečio kurso studentas.

Jaudinančiai orkestro pasirodymą įrėmino atlikti Mykolo Kleopo Oginskio (1765-1833) polonezai. Polonezą „Atsisveikinimas su tėvyne“ publika išklausė stovėdama, taip atiduodama pagarbą didžiųjų muzikos mecenatų kunigaikščių Oginskių atminimui.

Ypatingi akcentai

Festivalis, pasklidęs įvairiuose Žemaitijos miestuose ir miesteliuose – Plungėje, Rietave, Telšiuose, Žemaičių Kalvarijoje, Šateikiuose, – vyksta iki rugsėjo pabaigos. Jo koncertuose dalyvauja Lietuvos ir Europos klasikinės bei džiazo muzikos žvaigždės.

Tarp jų – saksofonininkas Petras Vyšniauskas, perkusininkas Arkadijus Gotesmanas, dainininkai Joana Gedminaitė, Aušra Liutkutė, Vytautas Juozapaitis, pianistas prof. Petras Geniušas, klaipėdietis birbynininkas prof. Vytautas Tetenskas, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (dirigentas prof. Juozas Domarkas), Kauno valstybinis choras (vadovas – prof. Petras Bingelis), Baltarusijos instrumentinis trio, pianistai Rokas ir Sonata Zubovai, solistė Serenella Fraschini (Italija), džiazo smuikininkas Christian’as Frattima (Italija), smuikininkė Kristina Domarkienė, Palenkės (Podlasie) operos ir filharmonijos simfoninis orkestras (Lenkija, dirigentas Marcin’as Nałęcz-Niesiołowski’s), Kauno miesto simfoninis orkestras (dirigentas Modestas Pitrėnas), Vilniaus senosios muzikos ansamblis „Banchetto musicale“ (vadovė Jūratė Mikiškaitė-Vičienė) ir kiti.

Festivalio metu buvo pristatyta į lietuvių kalbą išversta ir Klaipėdoje, S.Jokužio leidykloje-spaustuvėje, atspausdinta I.Załuski’o knyga „Oginskių genas“.

Svarbus, nepaprastas festivalio panoramos akcentas – tarptautinio Mykolo Oginskio festivalio simfoninio orkestro koncertas. Šį orkestrą specialiai festivaliui subūrė, jam vadovauja ir diriguoja festivalio meno vadovas, dirigentas, Plungės garbės pilietis, Klaipėdos kultūros magistras prof. Stasys Domarkas. Unikalų orkestrą sudaro Kauno J.Gruodžio konservatorijos, Klaipėdos E.Balsio menų gimnazijos, Plungės M.Oginskio muzikos mokyklos styginių ir pučiamųjų instrumentų grupės (vadovės – Kristina ir Saulė Domarkienės).

Dar vienas išskirtinis festivalio koncertas (jį galima pavadinti festivaliu festivalyje)– „Rudens akvarelė M.K.Čiurlioniui“, kuriame dalyvavo jaunimo styginių ansambliai iš dvylikos Vakarų Lietuvos regiono ir Žemaitijos krašto muzikos ir meno mokyklų (dirigentai S.Domarkas ir K.Domarkienė).

Atgyja tradicija

M.Oginskio festivalis – tai dar vienas derlingas grūdas, įbertas į Lietuvos dvasinio paveldo dirvą, primenantis ir tęsiantis praėjusių šimtmečių krašto kultūrai itin daug nusipelniusių meno globėjų kunigaikščių Oginskių muzikines tradicijas. Mykolo ir Bogdano Oginskių dėka XIX-XX amžių sandūroje Vakarų Lietuvoje – Plungėje, Rietave, taip pat dabartinės Lenkijos bei Baltarusijos kraštuose – įsižiebė vieni pirmųjų aukštosios muzikos meno židinių.

Verta prisiminti, kad M.Oginskio įkurtoje Plungės orkestro mokykloje muzikos pagrindus įgijo genialusis M.K.Čiurlionis. Šis orkestras, tuomet pasiekęs gana aukštą meninį lygį, galėjo atlikti pasaulinės simfoninės muzikos šedevrus. Ir štai dabar neabejingų savo krašto kultūrai žmonių dėka atgyja senoji tradicija, vėl garsinanti Plungės kraštą ir jo muziką.

Susižavėjimą kelia puikus renginio organizavimas. Akivaizdu, kad visa organizacinė grupė dirba kūrybingai, sutartinai ir išradingai. Ypač daug jėgų, išmonės ir laiko įdėjo dirigentai broliai Stasys ir Juozas Domarkai, Plungės M.Oginskio meno mokyklos direktorė Genovaitė Žiobakienė, Žemaičių dailės muziejaus direktorius Alvidas Bakanauskas ir kiti.

Festivalio siela meno vadovas S.Domarkas išreiškė viltį, kad „tarptautinis Mykolo Oginskio festivalis deramai vainikuos visą Plungės ir kitų apskrities miestų vasaros renginių bei įvykių ciklą ir suteiks mūsų krašto ir miesto įvaizdžiui sodrių spalvų bei tonų“.

by admin