Prisistatė pirmoji tapytojų laida

Prisistatė pirmoji tapytojų laida

Jaunųjų tapytojų darbuose gausu citatų, perfrazuotų į gimtąją, todėl didesnei daugumai artimą ir lengvai suvokiamą kalbą, o savitesnių, drąsesnių stiliaus paieškų pristigo.

Rūta Jakštonienė

Vasaros pradžia vie-niems dovanoja atostogas, kelio-nes ir pramogas, kitiems tai įtampos ir bemiegių naktų laikas, reiškiantis sesijos maratoną, galiausiai vainikuojamą ilgai lauktu diplomu. Šiais metais uostamiesčio aukštųjų mokymo įstaigų absolventų gretas papildė pirmasis dailininkių (kurse – tik merginos) – tapytojų aštuonetukas. Šios merginos – Klaipėdos universiteto (KU) Menų fakultete įkurtos Dailės katedros diplomantės. Jaunųjų tapytojų darbai iki liepos 2-osios eksponuojami Kultūrų komunikacijų centre.

Ašis – tapyba

Dailės katedros steigimo Menų fakultete projektas Klaipėdos universiteto senate buvo patvirtintas 2002 metais. Studijų kokybės vertinimo centrui šį projektą įvertinus teigiamai 2004 metais į dailės specialybę buvo priimti pirmieji studentai.

Šios katedros steigimo iniciatorius – KU docentas tapytojas Linas Julijus Jankus. Pagal docento parengtą pradinę dailės specialybės studijų programą studentai Dailės katedroje įgyja ne tik profesiona-lios molbertinės tapybos įgūdžių. Jie taip pat studijuoja dailės istoriją, vadybą, menotyrą, susipažįsta su moderniomis plastikos išraiškos formomis, įsisavina humanitarinių disciplinų – filosofijos, estetikos, baltų mitologijos – pagrindus.

Tačiau pagrindinė šių studijų ašis – tapyba. Todėl pirmosios Dailės katedros absolventų laidos baigiamieji darbai – tapybos.

Mėgaujasi spalvomis

Anot katedros dėstytojos tapytojos Irmos Leščinskaitės, pirmosios absolventų laidos darbuose svarbią vietą užima spalva ir forma, o kompozicijoms būdinga aktyvi spalvos ir tapymo ekspresijos jungtis.

Spalvos tikrai trykšte trykšta iš didesnio ir mažesnio formato drobių. Rūta Petniūnaitė, pristatanti darbų ciklą „Alegorija Nr. 120; 142“ (darbo vadovė lekt. I.Leščinskaitė), Laura Masiulytė, eksponuojanti seriją peizažų „Niutono spektras“ (darbo vadovė lekt. I.Leščinskaitė), atvirai ir drąsiai mėgaujasi spalvų ir atspalvių polichromija.

„Provokacija“ trikdo

Absolventės Živilės Sabaliauskaitės (darbo vadovė lekt. I.Leščinskaitė) darbai bendru pavadinimu „Rouge. Indian. Rose“ bando prabilti abstraktaus ekspresionizmo kalba.

Nepabūgusi didelio formato drobių, studentė laisvais teptuko mostais formuoja menamos tikrovės vaizdinius. Koloritą pasirinkdama kaip esminį paveikslo elementą, jaunoji tapytoja drąsiai eksperimentuoja plokščiomis lokalių spalvų dėmėmis.

Kiek neįprastai vienodoką darbų spalvinę gamą sutrikdo drobėje nutapytas baltas kvadratas su užrašu: „Vieta jūsų reklamai“. Ši „provokacija“, turėjusi tapti vartotojiškos visuomenės kritika, deja, nesuskamba nei įtaigiai, nei novatoriškai.

Jokių naujovių

Diplomantės eksponavo ne tik abstrakcijas, kurios tikriausiai viliojo atsitiktinumo, neužbaigtumo momentu. Parodoje galima pamatyti nedrąsius bandymus peizažo, natiurmorto, figūrinės tapybos srityse.

Deja, esminių naujovių ar malonių netikėtumų, kurių visuomet tikiuosi eidama į jaunų menininkų pristatymus, diplomančių darbuose neįžvelgiau. Juose gausu citatų, perfrazuotų į gimtąją, todėl didesnei daugumai artimą ir lengvai suvokiamą kalbą, o savitesnių, drąsesnių stiliaus paieškų stinga.

Gal tik Valerijos Bovinos „Senamiesčio abstrakcijos“ (darbo vadovas doc. Juozas Vosylius) leido pajusti novatoriškesnį požiūrį (bendrame ekspozicijos kontekste) į urbanistinę peizažo traktuotę, spalvinius sprendimus.

Vis dėlto norisi tikėti, kad jaunosios tapytojos, jei tik nepristigs ryžto ir atsidavimo kūrybai, įsilies į uostamiesčio menininkų gretas, kad anksčiau ar vėliau parodose pamatysime brandesnius jų darbus.

by admin