Skambės vargonai ir birbynė

AFIŠA

Skambės vargonai ir birbynė

Daiva KŠANIENĖ

Šiandien 18 val. Klaipėdos universiteto Menų fakulteto koncertų salėje (K. Donelaičio g. 4) įvyks vargonininkės Elenos Paradies ir birbynininko Vytauto Tetensko koncertas.

Klaipėda gali didžiuotis turinti puikius muzikos atlikėjus – vargonininkę Eleną Paradies ir birbynininką Vytautą Tetenską. Tai Lietuvoje ir daugelyje Europos šalių bei Amerikoje pripažinti, aukštai vertinami muzikos interpretatoriai.

Docentė E. Paradies, studijavusi Lietuvos muzikos akademijos fortepijono klasėje pas prof. Mūzą Rubackytę, baigusi Nižnij Novgorodo (Rusija) M. Glinkos konservatorijoje vargonų klasę, stažavusis pas garsius Europos vargonų profesorius, yra vienintelė profesionali vargonininkė Klaipėdoje, dalyvaujanti daugybėje koncertų, miesto renginių, organizuojanti Klaipėdos vargonų muzikos festivalius.

Profesorius Klaipėdos universiteto Menų fakulteto dekanas, Liaudies muzikos katedros vedėjas V. Tetenskas – geriausias Lietuvos birbynininkas. Jo menu žavėjosi daugelio pasaulio šalių klausytojai. Svarbiausia, kad daugybėje savo koncertų jis supažindina Lietuvos ir įvairiausių kitų šalių klausytojus su įstabiu lietuvių liaudies instrumentu – birbyne, su kuria gali konkuruoti daugelis klasikinių medinių pučiamųjų instrumentų. Ne atsitiktinai birbynės tembrą savo simfoniniuose kūriniuose vis dažniau panaudoja šiuolaikiniai kompozitoriai.

E. Paradies ir V. Tetenskas yra išleidę jau dvi kompaktines plokšteles. Rengiamo koncerto programoje vyraus kūriniai, įrašyti antrajame, neseniai išleistame CD. Programą atlikėjai sudarė iš baroko ir klasicizmo epochų įvairių šalių kompozitorių kūrinių. Baroko stilistikoje greta vokalinių, fortepijoninių, orkestrinių žanrų ypatingą vietą užėmė muzika vargonams. Vargonai jau buvo tapę instrumenų karaliumi ir visi XVII a. – XVIII a. pradžios kompozitoriai garbės reikalu laikė rašyti muziką vargonams. Taigi baroko epocha kartu yra ir vargonų muzikos epocha.

Tačiau suprantama, kad baroko ir klasicizmo kompozitoriai nekūrė birbynei. Tuo metu šis instrumentas egzistavo dar tik lietuvių liaudies tradicijoje ir toli gražu nebuvo ištobulintas koncertinis instrumentas. Natūralu, kad jis buvo visai nežinomas Vakarų Europoje. Tik XX a. birbynė tapo lygiateisiu tarp kitų koncertinių instrumentų. Jam kūrinius ėmė rašyti lietuvių kompozitoriai, kartais vieną kitą sukuria ir kitataučiai kūrėjai. Be to, gražaus, švelnaus tembro birbyne gali būti atliekamos įvairiausios melodingos kompozicijos, parašytos ir obojui, ir dainininko balsui, ir klarnetui, ir kt. instrumentams.

Koncerte skambės mažai mums žinomo XVII a. pabaigos anglų kompozitoriaus ir vargonininko Dž. Klarko (Jeremiah Clarke, 1675-1707) kūrinys “Danijos princo maršas”. Girdėsime baroko epochos karaliaus, genialaus kompozitoriaus-polifonisto, vargonininko ir improvizatoriaus, kantoriaus, choro vadovo, muzikos mokytojo, puikiai grojusio smuiku, altu, klavesinu ir kitais instrumentais Johano Sebastiano Bacho “Tokata ir fuga” d-moll bei Ariją. Bus atliktas XVII a. pabaigos prancūzų kompozitoriaus Marko Antuano Šarpantjė (Marc Antoine Charpentier, 1634-1704) Preliudas iš “Te Deum” ir XVIII a. pradžios vėlyvojo baroko atstovo, italų kompozitoriaus ir rašytojo Benedeto Marčelo (Benedetto Marcello, 1686-1739) melodingas, subtilus Adagio iš Koncerto obojui su orkestru c-moll. Taip pat skambės J. S. Bacho – A. Vivaldžio Koncertas vargonams a-moll ir italų kompozitoriaus bei smuikininko Tomazo Albinonio (Tomaso Albinoni, 1671-1750) polifoniniu meistriškumu, muzikos tėkmės plastiškumu pasižymintis Adagio g-moll. Išgirsime ir genialiojo XVII a. antrosios pusės britų kompozitoriaus, nacionalinės operos pradininko ir pagrindėjo, instrumentinės muzikos meistro Henrio Perselo (Henry Purcell, 1659-1695) “Trumpet Tune”. Be to, atlikėjai pagros didingosios klasicizmo epochos muzikoje pradininko, vokiečių kompozitoriaus Kristoforo Vilibaldo Gliuko (Christoph Willibald Gluck, 1714-1741) kantilenišką ištrauką iš nemirtingosios operos “Orfėjas ir Euridikė”. E. Paradies ir V. Tetensko koncertą užbaigs vieno populiariausių XVIII a. italų kompozitoriaus, beveik 1000 kūrinių autoriaus A. Vivaldžio (1675-1741) Koncertas obojui ir orkestrui a-moll.

by admin