Alsuoja Himalajų dvasia

PARODŲ ATSPINDŽIAI

Alsuoja Himalajų dvasia

Kristina JOKUBAVIČIENĖ

Nikolajaus ir Sviatoslavo Rerichų tapybos paroda Klaipėdoje – nepaprastas įvykis, truksiantis visą vasarą. Paroda atvežta iš Rygos, Latvijos valstybinio dailės muziejaus, kuriame saugoma dar prieš Antrąjį pasaulinį karą paties N. Rericho suformuota kolekcija. Tai didžiausias tėvo ir sūnaus Rerichų tapybos rinkinys Baltijos šalyse.

Rerichų fenomenas

Rerichų kūryba iš muziejaus Rygoje išvežama labai retai. Įdomi vilniečių reakcija – kodėl paroda vyks tik Klaipėdoje? Manau, klaipėdiečiams tai atrodo visiškai natūralu, – juk vasaros metu mes sulaukiame daug svečių. Jei vasara bus vėsi ir lietinga, turėsime kuo svečius užimti ir patys pasižiūrėti, – kodėl gi nenuėjus į Rerichų parodą Paveikslų galerijoje?..

Įvairiai bandoma paaiškinti Nikolajaus Rericho kūrybos fenomeną. Kokie paaiškinimai bebūtų, akivaizdu viena – Rerichų kūryba visada sulaukia ypatingo publikos dėmesio (net reprodukcijų parodos, o tai visiškai neįtikėtina, kalbant apie tapybą).

Inspiravo Rytai

Nuo kūrybinės veiklos pradžios N. Rerichas rūpinosi senojo Rusijos kultūros paveldo apsauga, suprato jo vertę. Nuo vaikystės jis jautė ir ypatingą potraukį Rytams, kuris vėliau peraugo į tvirtą įsitikinimą, kad Rytuose reikia ieškoti slavų protėvynės ir rusų kultūros ištakų. Apie dvidešimtuosius praėjusio amžiaus metus Rerichas pradėjo ruoštis kelionei į Indiją. Londone jis bendravo su Rabindranatu Tagore, gilinosi į teosofinį mąstymą. Pagaliau 1923-iaisiais Rerichų šeima atvyko į Indiją. Ši kelionė inspiravo keletą garsių jo tapybos serijų: “Himalajai”, “Šventyklos ir tvirtovės”, “Rytų mokytojai”.

Gyveno kalnuose

Po ekspedicijos Rerichų šeima apsigyveno Kulu slėnyje prie Himalajų. Parodoje eksponuojami Nikolajaus Rericho ir jo jauniausiojo sūnaus Sviatoslavo kūriniai – kaip tik iš šio Himalajų laikotarpio. Indijoje Rerichas praleido paskutiniuosius dvidešimt savo gyvenimo metų, ten sulaukė ypatingo pripažinimo. Tuo metu jo sukurti paveikslai pasižymi jėga, grožiu ir poveikiu.

Svarbiausia Rericho kūrybos tema, gyvenant Kulu slėnyje yra kalnai, vieta, kur atsiskleidžia natūros dvasia, o žmogaus mintys tampa švarios ir grynos. Kalnų atmosferą N.Rerichas sugebėjo perteikti kaip niekas kitas. Išretėjęs viršukalnių oras, ypatinga skaidruma atrodo persikelia į jo paveikslus.

Stebina spalvos

Sudėtinga tapymo technika, paremta Europos viduramžių ir Rytų tapybinės patirties studijavumu, atskleidžia netikėtas temperos tapybos ypatybes. N.Rericho paveiksluose tapybiniai sluoksniai labai ploni, spalvų mirgesys skverbiasi iš apatinių sluoksnių ir sukuria ypatingą tonų švytėjimą arba gilumą. Tapybinis paviršius paprastai lygus, tačiau šviesiausiose vietose dažnai atsiranda faktūriški potėpiai. Netikėtų spalvinių derinių drąsa, lengvumas, su kuriuo dailininkas perkelia natūros vaizdus ant drobės, tikrai stebina.

Tačiau labiausiai N. Rericho tapyboje patraukia gyvai juntamas menininko harmoningo pasaulėvaizdžio atspindys, suteikiantis jo kūriniams aiškumo, pastovumo, idealios būsenos pojūtį. Iki rugsėjo pradžios turime puikią progą tuo įsitikinti, gyvai pamatyti Rerichų tapybą, pajusti ir pasigėrėti didinga Himalajų dvasia.

by admin