Atidarytuvas skardinei, arba „Esamojo laiko” kovos grafikos arenoje

Atidarytuvas skardinei, arba „Esamojo laiko” kovos grafikos arenoje

Ignas  Kazakevičius

2-oji „Now Art Now Future“ grafikos bienalė savo kūrybines dirbtuves „Esamasis laikas” visiems, norintiems pamatyti, kaip gimsta menas, atvėrė Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre.

D.Žalnieriūtė išsitraukė temą „Nick”.

N.Dicaz visus „užvedinėjo” žaisme ir laisvomis improvizacijomis.

E.Birgėla stebino darbštumu ir neįtikėtina energija.

E.Mikalauskis savo oforte turėjo įrodyti, kad „Senas – blogai“.

Ištraukęs temą, menininkas turėjo tik vieną dieną jai realizuoti, paskui estafetę perimdavo kitas. Sunaikinti, papildyti, kontaktuoti su jau esama tema – tokia buvo antrojo „vorkšopo” užduotis.

L.Bondarė gvildeno temą „Nėra pinigų”.

S.Vekmanė rungtyniavo oforto grupėje.

Ofortų ir linoraižinių ekspozicijoje kasdien buvo į ką pasižiūrėti – ji kito pasipildydama naujais darbais visą savaitę.


Kūrybos savaitė kartu
Tai buvo vasaros dienos, kuomet užvirė visas Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras. Liepos 29 – rugpjūčio 4 dienomis jame svečiavosi 13 menininkų – lietuviai, latviai, vokiečiai, rusai. Sykiu atvyko ir projekto darbo grupė – kuratoriai, koordinatoriai, žurnalistai, fotografai, savanoriai dailininkų pagalbininkai. Tik viena savaitė. Viena eksperimentinės kūrybos savaitė.
„Vorkšopų” projektas „Esamasis laikas“ – grafikos bienalės „Now Art Now Future“ įžanga. Rytojus iš tiesų yra dabar. Jį reikia suplanuoti, išgraviruoti atminties plokštėse ir atspausti, padauginti. Neįtikėtina. Grafikos tiraže nebūna vienodų kūrinių.        
Ir menininkai užėmė KKKC aukštas po aukšto. Plito. Skleidėsi. Ir kiekvienas surado savo kampelį. Galerijose, laiptinėse, kieme, ant kavinės ir dirbtuvių stalų. Taboras. Kažkieno vaikai cypiantys, imantys mano daiktus. Kažkas išgėrė adminstracijos kavą ir nesuplovė puodelių. Kažkas įsimylėjo. Kažkas suorganizavo naktinius šokius. Kažkas susipyko. Kažkas nenorėjo mestis vakarėliui ir užsispaudęs kamputyje kramsnojo bei gurkšnojo… Labai primena didelę šeimą. Menininkų komuną. Kūrėjų respubliką. Ar kažką panašaus į realybės šou. Gerąja prasme. Svarbu išgyventi iki rytojaus. Nes kitą dieną keičiasi pamaina. Ir grafikos klišė ar kūrinys iš tavęs bus paimti. Ir kolega bandys tavo vakarykščiame darbe realizuoti savo temą. Sunaikinti, papildyti, kontaktuoti su jau esama – tokia buvo antrojo „vorkšopo” užduotis. Ją sugalvojo grafikas Evaldas Mikalauskis.  
Pirmajame „vorkšope”, kuris liepos 23-28 dienomis vyko Kauno ryšių istorijos muziejaus kieme, buvo kuriami grafikos objektai. Jie liko atviroje erdvėje idant juos prisotintų laikas, oras, smalsaus žiūrovo spyris.
Klaipėdoje naujomis dirbtuvių staklėmis buvo spaudžiami eksperimentiniai ofortai ir linoraižiniai. Dvie-jose grupėse rungėsi būtent šiomis technikomis
dirbantys menininkai
.


Klasikos gundymai  
Projekto dalyviams buvo pasiūlyta burtų keliu rinktis vieną iš 141 raktinio koncepcijos žodžių, kurie, kuratorės Jūratės Rekevičiūtės nuomone, išreiškia esamąjį laiką. Pavyzdžiui…
…Laikina. Greita. Vidutiniška. Pavogta idėja. Konkurencija. Copy paste. Ciniška. Neprofesionalumas. Nick. No name. Brand. Angliškai. Plagiatas. Autorinė teisė. Brainstorm. Suplanuotas įkvėpimas. P.R. Pavydas. Laiko stygiaus menas. Chaltūra. Kultūros mafija. Naujas – gerai. Senas – blogai. Neapsimoka. Nesukurtas kūrinys. Skola. Įtampa. Rizika. Stresas. Sveikata. Vaistai. Sportas. Alkoholis. Baimė. Jokių garantijų. Neviltis. Tikėjimas. Valia. Įkvėpimas. Įkvėpimas pagal užsakymą. Reikia. Per vėlu. Nėra išeities. Deadline. Atidarymas…
Ištraukęs temą, menininkas turėjo tik vieną dieną jai realizuoti. Kitomis dienomis tegalėjo stebėti, kaip į jo pasaulį braunasi kolega – kito mąstymo, sukirpimo, temperamento, pažiūrų, vertybių menininkas. Reikia pripažinti, jie buvo neįtikėtinai padorūs. Psichologiškai stabilūs. Ir kantrūs. Ne vienas „prisuko“ savo ambicijas, emocijas, nuomones. Nesistengė žūtbūt  dominuoti. Į iš artimo savo perimtą kūrinį žvelgė pagarbiai. Autoriai konsultuodavosi… „O tu ką manai, jeigu panaudojus čia tą ir aną?.. Kokį spaudimą tu taikei? O dažus kokius ėmei?..”
Smagu buvo stebėti dailininkus, vienus kitiems padedančius atlikti techninius darbus. Grafikos presai buvo išnarstyti ir vėl surinkti. Menininkai pradėjo įrenginėti grafikos dirbtuves, mąstė, ko joms dar trūksta, lakstė po parduotuves ieškodami smulkmenų, kurių, regis, nė neįtartum esant reikalingomis. Ir, žinoma, diskutavo apie kiekvieną partnerio žingsnį – kryptį, postūmį, galimas variacijas. 

Kūriniuose – atradiniai
Atradiniai. Tai toks naujadaras, kuris reiškia atrastą, bet jau pažįstamą. Todėl žodis vartotinas kaip bendratis. Autoriai svetimose klišėse bei paveiksluose elgėsi, kaip jai minėjau, švelniai ir kultūringai.  
Dominavo siužetinis papildymas. Šimtu procentų. Gana literatūriškas. Pasigedau plastikos ieškojimų. Dinamikos. Drąsesnio meninio teroro akto, kuris neatpažįstamai pakeistų pirminę mintį. Dabar gi – „baltieji pradeda ir laimi“. Pirmojo autoriaus darbas vedė kitus paskui save.
Tolerancija nėra blogai. Bet ne visada ji geriausias pagalbininkas. Ypač eksperimentiniame projekte.  
Tačiau projektas – eksperimentinis. Darbas greitas. Reakcija taip pat turi būti greita. Kūriniai – improvizacinio stiliaus. Jie nėra gilūs. Bet išsamiai pristatė norimą parodyti meno procesą. Visas fazes. Nuo pasiruošimo. Idėjos. Iki kūrinio gimimo. Kiekvieną dieną lankytojai galėjo stebėti, kaip formuojasi kūriniai. Strategija pateisinta. 
O vis dėlto, kaip įvertinti? Pagrindiniu mato vienetu tapo menininko sugebėjimas improvizuoti svetimame darbe, jo reakcija į  „primestą“ temą.  Bendrovės „Jungtinių pajėgų projektai“ premijas mišri Kauno ir Klaipėdos kultūrininkų komisija įteikė Evaldui Mikalauskiui (tema „Senas – blogai“, ofortas) ir Sankt Peterburgo menininkui Jurijui Štapakovui (tema „P.R.”, linoraižinys). Jam taip pat atiteko specialioji „Now Art Now Future” premija, pavadinkime ją „Už komunikaciją“. Žiūrovų balsai premijavo Viliją Kneižytę (tema „Alkoholis“, linoraižinys).  Ko gero, tai laisviausi Klaipėdos „vorkšopų” autoriai.    
Paminėtinas ir pradinis Danutės Žalnieriūtės (Klaipėda) bei Lienos Bondarės (Latvija) duetas. Liena ne tik savąja tema „Nėra pinigų“ kompoziciškai papildė Danutės temą „Nick“. Atsakomasis ėjimas sukūrė simbolių opoziciją ir žaidimą, įtampą, kurios trūko kituose ofortuose.
Angelique van Vesemael (Vokietija), per savaitę „nusegusi“ kiekvieno autoriaus piešinį, sukūrė animaciją, iliustruojančią kūrinio atsiradimą.
Įspūdį paliko Edmundo Birgėlos darbštumas ir neįtikėtina energija.
Nilsas Dicaz (Vokietija) visus „užvedinėjo” žaisme ir laisvomis improvizacijomis.
Daugiau informacijos – www.nowart.eu ir Meno kiemo grafikos dirbtuvių languose.
          

Apie konservus
Bendros su E.Mikalauskiu meno  akcijos „Homero konservai“ metu atspaudžiau savo recenziją apie E.M. Kitaip tariant, recenzija tapo meno kūriniu. Pavadinkime tai palyginimu, kada  menotyrininkų darbuose pasigendu vizualumo, o vaizduojamosios dailės kūriniuose trūksta informacijos. Tik vaizdai. Dažniausiai vaizdai. Nekintantys ir nieko nekeičiantys  konservai.
Iš esmės visa kultūra yra konservuota. Meno žurnalas ar katalogas  – konservas, nes informacija nesensta ir nesikeičia. Visa, ką revizuojame, įvertiname, tampa konservais. Gauna etiketę.
Esamasis laikas – tik pavadinimas. Nes realiai gyvename būtajame. Vos spėjome  pagalvoti. Čirkšt žiežirba. O jau kapstomės po prisiminimus.
Tarkime, kad nuo Homero prasidėjo Vakarų civilizacija. Sąlyginai, be abejo. O baigiasi ji konservais.
Kaipgi mes be konservų?  Kaipgi mes be vizijos ir be revizijos? Todėl reikia nuolat jas, tas skardines, atidarinėti. Present time. Laikas prisipažinti, kad šiandien šiuolaikinių technologijų dėka gyvename, kuriame, jaučiame, vartojame glaustesnėje erdvėje ir didesniu tempu nei vakar.
Kiekvienas turi galimybę fiksuoti savo pasaulį.
Kiekvienas turi galimybę fiksuoti pokyčius.
Kiekvienas turi galimybę viešai skleisti žinią.
Kiekvienas turi galimybę viešai reikšti nuomonę.
Bendraujame, kad susikalbėtume.
Vienodų požymių gausoje svarbiausia vertybė – individualumas.
Grafika turi byloti šiuolaikinio meno kalba, atspaudas turi tapti šiuolaikiškas.
Susitiksime 2008-aisiais 2-osios bienalės „Now art now future. Present time” metu.

by admin