Derliaus šventė Fotografijos galerijoje
Gytis skudžinskas
Yra fotografų, kurie net nerengdami parodų įsirašytų į miesto kultūrinį gyvenimą neištrinamai. Toks – ir Aleksandras Kat-kovas, pristatęs autorinę parodą „Natura morta’.
Atidarymo vakarą susirinkęs gausus būrys svečių, norinčių pasveikinti autorių, patvirtino, kad tai svarbi asmenybė uostamiesčio aplinkoje. Aleksandras, kaip ir daugelis fotografų, bendradarbiauja su spauda, kuria fotografijas reklamos projektams, fotografuoja reprezentaciniams albumams, be viso to, jau 30 metų dėsto fotografiją Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos vizualinio dizaino katedroje. Dėstydamas A.Katkovas ne tik prisijungia prie fotomeno populiarinimo, kartu ir daro įtaką jaunosios kartos fotografiniam mąstymui bei nemažai prisideda prie Klaipėdos meninio gyvenimo formavimo.
Naujoji A.Katkovo paroda, birželio 18 – liepos 8 dienomis veikusi Klaipėdos fotografijos galeri-
joje, taip pat nenutolo nuo autoriaus tiesioginės veikos – fotografijos disciplinos dėstymo. Vyno ir vaisių natiurmortai parodoje tarsi atkeliavę iš akademijos laboratorijos, reklaminės fotografijos disciplinos užduočių. Fotolakštuose objektai atsiskleidžia patraukliausiomis savo savybėmis: sodriomis spalvomis, išraiškingomis faktūromis, tobulomis pirminės gamtos formomis. Pabrėžtinai klasikinės kompozicijos ir meistriškai valdoma šviesa fotografijas verčia lyginti su solidžių gamintojų katalogų puslapiuose atspausdintais vaizdais.
Patrauklu ir skalsu – tokie žodžiai pirmiausia ateina į galvą dar-kart peržvelgus parodą. „Tikra derliaus šventė’, – galime pajuokauti. Bet niekaip neįmanoma atsikratyti minties, kad tai reklaminės, o ne meninės fotografijos paroda.
A.Katkovas, jau vien pasirinkdamas objektą ir jo vaizdavimo būdą, uždaro duris į meninės fotografijos pasaulį. Vaisių ir vyno natiurmortai šiandien išskirtinai domina reklamos specialistus ir visai pasitraukė iš meninės fotografijos objektų rato. Manyčiau, jog tai dėsninga slinktis, nes gerai įnokusi braškė – ne itin iškalbingas objektas nūdienos aktualijas nagrinėjančiam menininkui.
Tauraus gėrimo stiklas – ne pati parankiausia priemonė byloti apie šiandieną, o ir nebe tokia madinga kaip tyrojo modernizmo laikais.
Savaime suprantama, vien objekto pasirinkimas dar neišstumia fotografijų iš meno pasaulio lauko, bet A.Katkovo darbuose neapčiuopiama jokia sumanymo dviprasmybė, ekologijos, buities ar būties problematika. Fotolakštai – labiau techniškai tvarkingos ir dekoratyvios iliustracijos. O parodos pristatomajame tekste menotyrininkė Aušrinė Dubauskienė dar iškelia ir anachronistinę dailės ir fotografijos priešstatą.
Deja, šiandien reikėtų pripažinti, kad pati fotografija jau senokai yra pasidalijusi į keletą stovyklų. Vieni fotografai natūraliai integravosi į šiuolaikinio meno procesus, kiti užsiima faktų ir įvykių registravimu, dar kiti tiesiog kuria fotografijas, galinčias papuošti interjerus ar prekių katalogus. Šiai trečiajai grupei ir reikėtų priskirti A.Katkovą.