Fotografijos keliu – per Baltijos šalis

 

Arūnas MĖČIUS. Mergaitė. 2007 m. Aliejus, tempera, drobė, 60×80 cm.

Fotografijos keliu – per Baltijos šalis

Liepos 14-24 dienomis trijose Baltijos valstybėse vyko projekto „Photo trip: Via Baltica” pirmasis etapas, kuriame dalyvavo du klaipėdiečiai fotografai, atstovavę Lietuvai.

Projektas „Photo trip:Via Baltica” subūrė jaunuosius Lietuvos, Latvijos ir Estijos fotografus.

Kūrybinės fotografų kelionės maršrutą, nusidriekusį nuo Talino iki Vilniaus, kuruoja nevyriausybinė latvių organizacija „Photo Road”. Ši organizacija, užsiimanti urabanistinei, industrinei ir kelio fotografijai skirtų parodų ir kelionių organizavimu, šiais metais finansuota Europos kultūros fondo išplėtė savo veiklą trijose Baltijos valstybėse.

Projekte „Photo trip:Via Baltica” Lietuvai atstovavo klaipėdiečiai fotografai Joana Deltuvaitė ir Gytis Skudžinskas.

Jų darbus, sukurtus projekto metu, bus galima pamatyti „Photo trip: Via Baltica” parodoje, kuri šią žiemą bus demonstruojama Taline, Rygoje ir Vilniuje.

„Monmartro Respublika“ valdė Šiaulius

Rugpjūčio 1-4 dienomis Šiauliuose buvo įkurta „Monmartro Respublika” – „Laiptų” galerijoje ir jos sode vyko tarptautinis projektas – pleneras, į kurį suvažiavo daugiau nei dvi dešimtys įvairių sričių dailininkų iš Čilės, Vokietijos, Moldovos, Ukrainos, Latvijos ir Lietuvos.

Jau ketvirti metai Šiaulių „Laiptų” galerija rengia švietėjiško pobūdžio meno projektus, į kuriuos įtraukia ne tik dailininkus, bet ir plačiąją visuomenę.

Šiemet į plenerą atvykęs Vokietijoje gyvenantis britų menininkas Pifas Kozinsas šiauliečiams surengė akciją „Mėlynoji ranka” – miesto gatvėse jis demonstravo didžiulę plastikinę mėlyną ranką ir aiškino žmonėms apie toleranciją kitiems; kurie sutikdavo, nudažė ir jų rankas mėlynais dažais. Anot brito, su tokia ranka esi tarsi kitoks nei visi, – ar priims tave tokį kiti?.. Savo kailiu norintieji išbandė tolerancijos ribas.

„Laiptų” galerijoje jau pirmąją renginio dieną buvo atidaryta ukrainiečio tapytojo Sergejaus Savčenkos paveikslų paroda, kurią po trijų dienų pakeitė moldavo tapytojo ir kaligrafo Aleksandru Macovėjaus kūrinių ekspozicija, veikianti visą rugpjūtį.

Galerijos sode šiemet vykęs „vorkšopas” buvo skirtas rašto menui. Jam vadovavo Lietuvos dailės akademijos Klaipėdos vizualinio dizaino katedros profesorius, grafikas ir kaligrafas Algis Kliševičius, skaitęs paskaitą ir demonstravęs vaizdinę medžiagą apie kaligrafijos meną. Mažumėlę pasitreniravę „Šiaulių Monmartro Respublikos” svečiai – tapytojai, grafikai, taikomosios dailės atstovai – kaligrafiškai užrašė savo mintis ir palinkėjimus miestelėnams. Galerijos sode ant 22 popieriaus lakštų buvo iškabinta jų bendra „Žinia šiauliečiams”. Aplinkui medžiuose kabojo visų kūrėjų vardai, užrašyti A.Kliševičiaus. „Kaip autorių parašai – kaip „dūšelės”. Taigi – žaidimas”, – šypsojosi kaligrafas, pridurdamas, kad tai sudomino ir publiką, kurią pas kuriančius dailininkus palydėdavo mimai. „Vien dėl šio „vorkšopo” vertėjo atvažiuot”, – sakė svečias iš Ukrainos S.Savčenka, apsidžiaugęs, kad ketinama išleisti jo dienoraštį.

Plenerui Šiauliuose pasibaigus jo dalyviai iš Latvijos Algis Klevinis ir Andris Mileris bei A.Kliševičiaus bičiulis iš Moldovos A.Macovėjus buvo užsukę į Klaipėdą – pas profesorių į dirbtuves ir apžiūrėti kaligrafijos parodą iš Izraelio, veikusią P.Domšaičio galerijoje.

„Ritmingas, turiningas renginys, – sakė A.Kliševičius, prisimindamas „Šiaulių Monmartro Respublikos” projektą. – Vakarais vykdavo koncertai, mums buvo organizuojamos ekskursijos, keliavome pas menininkus į sodybas. Neturėjome kada nuobodžiauti.”

Plenero dalyviams ir lankytojams Šiauliuose grojo Klaipėdos senosios muzikos ansamblis „Ventus Maris”, populiarių arijų iš operų ir operečių koncertą „Meilės ugnis“ surengė klaipėdiečiai dainininkai G.Zeicaitė ir M.Gylys, Marlenos Dytrych meilės dainas dainavo Šiaulių dramos teatro aktorė N.Bėčiūtė.

„Aukuro“ choras dainavo Manhaime

Klaipėdos mišrus choras „Aukuras” rugpjūčio 11-15 dienomis viešėjo ir koncertavo Vokietijoje – Klaipėdos mieste partneryje Manhaime, šiemet švenčiančiame 400 metų jubiliejų.

Dirigento Alfonso Vildžiūno vadovaujami 30 klaipėdiečių choristų Manhaime surengė tris koncertus su tenykšte chorine bendrija „Flora”. Su ja „Aukuras” užmezgė draugystę prieš ketverius metus. Ir dabar, lankydamiesi Manhaime, klaipėdiečiai gyveno vokiečių choristų šeimose, buvo labai šiltai priimti.

„Floros” dainininkai pradėdavo kiekvieną klaipėdiečių koncertą Manhaime ir jo priemiesčiuose, o svečiai tęsdavo.

„Dainavome, kaip ten įprasta, bažnyčiose. Daugiausia – lietuvių muziką – kompozitorių Jono Tamulionio, Nijolės Sinkevičiūtės ir kitų, – pasakojo A.Vildžiūnas. – Taip pat su pasisekimu atlikome amerikiečių spiričiuelius, S.Rachmaninovo, C.Franko, J.S.Bacho kūrinius.”

„Aukuro” dainininkai grįžo namo patenkinti – jų pasirodymuose Manhaime buvo anšlagai. „Šiaip jau kritiška ir santūri vokiečių publika plojo ir stojosi po kelis kartus per koncertą”, – stebėjosi A.Vildžiūnas.

„Aukuro” choristai nepraleido progos geriau susipažinti su Klaipėdos partneriu Manhaimu ir jo apylinkėmis – ekskursijų metu apžiūrėjo Švecingeno pilį, šimtakilometrę „Vyno trasą”.

„Prieš išvykstant Manhaimo Union bažnyčios bendruomenės salėje, kur buvo iškeltos abiejų miestų vėliavos, mūsų paprašė sugiedoti Lietuvos himną. Visiems tai buvo iki ašarų jaudinančios akimirkos”, – dalijosi įspūdžiais „Aukuro” vadovas.

Kaligrafija iš Lietuvos pajūrio – į Kaliningradą

2005-aisiais Klaipėdoje išleista knyga „Kaligrafija iš Lietuvos pajūrio“, kurioje apibendrinta krašto kaligrafų veikla, pristatyti menininkai ir jų kūryba, šiemet rugsėjo pradžioje pasirodys rusų kalba ir bus pristatyta Kaliningrade kartu su rašto meno paroda.

Tai dar vienas renginys, tęsiantis ketvirtus metus vykstantį kultūros mainų projektą „Trys K“ (Klaipėda-Kultūra-Kaliningradas).

Kaliningrado apskrities muziejuje rugsėjo 7-ąją atvers duris Lietuvos pajūrio kaligrafų darbų paroda ir bus pristatytas leidinys „Kaligrafija iš Lietuvos pajūrio“ rusų kalba, išleistas Klaipėdos universiteto leidyklos. Anot jo iniciatoriaus grafiko ir kaligrafo A.Kliševičiaus, knyga bus kiek mažesnės apimties nei lietuviškas originalas, bet visi aštuoni Lietuvos pajūrio dailininkai kaligrafai (Mindaugas Petrulis, Lidija Skačkauskaitė-Kuklienė, Rasa Bončkutė, Vilma Augaitienė, Zita Inčirauskienė,Zita Mazaliauskaitė, Anatolijus Klemencovas ir A.Kliševičius) joje bus pristatyti.

Kaliningradiečiams jų parengtoje parodoje bus naujų kaligrafijos darbų, bet dalis ekspozicijos specialiai formuojama iš knygoje atsidūrusių kūrinių. Taip knyga ir paroda papildys viena kitą.

Kitądien po vernisažo, rugsėjo 8-ąją, klaipėdiečiai rašto menininkai Kaliningrade surengs viešą kaligrafijos pamoką. Anot A.Kliševičiaus, kaligrafija – viena labiausiai prieinamų meninės kūrybos sričių: „Raštas, padėjęs žmonijai sukurti šiuolaikinę civilizaciją, šiandien gali tapti puikia asmenybės tobulinimo ir saviraiškos priemone kiekvienam, nepaisant amžiaus ar meninių polinkių“.

Ne be reikalo vis dažniau Klaipėda vadinama Lietuvos kaligrafijos sostine. Per pastaruosius 15 metų čia susibūrė grupė menininkų – kaligrafijos entuziastų. Čia surengtos trys Lietuvos rašto meno ir kaligrafijos parodos.

Į prisistatymą Kaliningrade turėtų suskubti ir tęstinio klaipėdiečių rašto menininkų leidinio „Kaligrafijos sąsiuviniai“ antrasis numeris (pirmąjį Klaipėdos universiteto leidykla išleido šiemet kovo mėnesį), skirtas visiems besidomintiems.

by admin