Gargždų muzikos festivalis: misija įmanoma

Gargždų muzikos festivalis: misija įmanoma

Klaipėdos rajone balandžio 13 – gegužės 23 dienomis vyko Gargždų kultūros centro organizuojamas VII muzikos festivalis „Pavasario gaida“, renginiui įpusėjus pakeitęs pavadinimą. Nuo šiol jis vadinasi tiesiog Gargždų muzikos festivalis.

Net šešias savaites šiemet trukusio renginio 14 koncertų pasklido po Gargždus ir jų apylinkes, pasiekdami Dovilus, Endriejavą, Veiviržėnus, Agluonėnus… Juose apsilankė maždaug 3 tūkst. žmonių.

Klaipėdos rajono gyventojams šis festivalis tapo įsimintinų susitikimų su Lietuvos ir pasaulio meno įžymybėmis vieta. Šį pavasarį jame koncertavo tokios žvaigždės, kaip Davidas Geringas, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, Valstybinis Vilniaus kvartetas, Asta Krikščiūnaitė, Robertas Šervenikas, Vilhelmas Čepinskis ir kiti.

Festivalio metu dviem sergantiems Klaipėdos rajono vaikams surinkta 3 tūkst. 500 litų.

Dalyvių pasiteiravome, kokį įspūdį jiems paliko Gargždų muzikos festivalis, jo programa; kaip patiko publika, ar ji skiriasi nuo didžiųjų miestų publikos; kaip jie vertina festivalio organizatorių darbą ir ką mano apie šio festivalio indėlį į profesionalaus meno plėtrą Lietuvos regionuose. Viena iš festivalio misijų – labdaros akcija, kurios metu renkamos aukos dviem sergantiems Klaipėdos rajono vaikams. Buvo įdomu išgirsti, kaip atlikėjai vertina tokią iniciatyvą.

Lietuva – ne vien Vilnius

 V.Čepinskis, smuikininkas: Festivalis paliko puikų įspūdį. Programa – taip pat, ji plataus spektro. Publika nuostabi. Visada man labai patinka groti mažesniuose miestuose. Tai darau dar nuo 1998-ųjų. Šio festivalio organizatorių darbą vertinu labai palankiai. Sunku pamatuoti, bet esu tikras, kad renginio indėlis į profesionalaus meno plėtrą Lietuvos regionuose – neabejotinai didelis ir svarus. Labdaros iniciatyvą vertinu tik teigiamai. Pats esu organizavęs ne vieną panašią akciją ir manau, kad kuo dažniau ir daugiau turėtų būti panašių iniciatyvų.

A.Krikščiūnaitė, operos solistė:Manau, kad festivalio programa organizatorių gerai apgalvota, neatsitiktinė. Smagu buvo matyti pilną salę klausytojų. Jaučiau, kad jie laukė mūsų koncerto. Buvo labai pakili nuotaika. Festivalio rengėjai padirbėjo puikiai! Tokie festivaliai, renginiai regionuose yra būtini. Jie nepaprastai svarbūs. Juk Lietuva – ne vien Vilnius ar Kaunas. Lietuva – tai Gargždai, Paežeriai ir Biržai… Labai svarbu regionuose pristatyti aukščiausio profesinio lygio atlikėjus. Labdaros akciją vertinu vienareikšmiškai labai gerai.

Birutė Mar, aktorė, poetė: Gaila, teko atvykti tik į savąjį koncertą ir nepamačiau kitų renginių, tačiau perskaičius programą apėmė tikras džiaugsmas, kad Gargžduose vyksta tokio aukšto meninio lygio renginys su tiek žymių atlikėjų, profesionaliai sudaryta programa. Publika labai nuoširdi, jautri, imli. Didžiuosiuose miestuose ji labiau išlepinta. Kiek teko susidurti, viskas buvo organizuota labai profesionaliai. Manau, kad tai, kas vyksta Gargžduose, turėtų vykti daugelyje Lietuvos miestų ir miestelių. Nauda abipusė. Atlikėjams tai puiki galimybė pažinti kitokią (ne vien sostinės ar užsienio) publiką, publikai – susipažinti su tuo, kas vyksta sostinės meno padangėje. Labdaros akciją nuoširdžiai palaikau, labai ja džiaugiuosi ir sveikinu jos iniciatorius.

Emi Hariyama, šokėja iš Japonijos: Festivalis naudingas ir tuo, kad galima pamatyti skirtingas kultūras, išgirsti naujos muzikos, palyginti atlikėjus. Ir tai svarbu, nes taip žmogus tobulėja. Manau, labai gerai, kad pas jus festivalyje visko daug. O kokia publika!.. Ji labai šilta. Tenka koncertuoti Vokietijoje ir Japonijoje. Publika labai skiriasi. Pas jus žmonės – kaip čia pasakius?.. – tikri, tokie nesugadinti, ir jaučiamas grynas žmogiškumas. Toks jausmas, tarytum būčiau namie ir viską suprasčiau. Šokis – tai malonumas. Pas jus šokti buvo didžiulis malonumas. Su maestro D.Geringu susipažinome Japonijoje, dirbame abu Vokietijoje, o pirmas bendras projektas įvyko dabar Lietuvoje… Maestro fantastiškai groja, ir man didelė laimė būti kartu scenoje. Tarsi fiziškai jaučiu kiekvieną natą ir stengiuosi perteikti tai.

Ateina tie, kuriems rūpi

Liudas Mikalauskas, operos solistas: Labai džiaugiuosi, kad nedidelis miestelis sugeba suorganizuoti tokį puikų festivalį. Pats organizuoju panašaus pobūdžio renginių ciklą Tauragėje ir žinau, kaip tai sudėtinga. Tačiau svarbiausia, jog Gargžduose pamačiau daug veiklių ir iniciatyvių žmonių. Nes jie labiausiai reikalingi, kad miestelyje virtų tikras kultūrinis gyvenimas. Visada programa priklauso nuo finansinių galimybių, o sužinojęs sumą, su kuria išsiteko festivalio organizatoriai, galiu tik pasveikinti juos padarius stebuklą ir subūrus tokį puikų atlikėjų būrį. O apie publiką galvoju, kad mažesniuose miesteliuose ji visada šiltesnė ir mielesnė nei didmiesčiuose. Nes provincijoje ji būna išsiilgusi tikrojo meno, tad tokie festivaliai yra atgaiva jų laukiančioms širdims. Tie besišypsantys veidai ir atviros sielos – štai ką mačiau ir jaučiau per mūsų su Valstybiniu Vilniaus kvartetu koncertą. Manau, toks festivalis visų pirma labai svarbus Klaipėdos rajonui, nes ne visi jo gyventojai turi galimybę nuvykti net į uostamiestį, kad pamatytų geros meninės kokybės renginių. Be to, jis yra sektinas pavyzdys kitiems miestams, kaip reikia organizuoti panašaus pobūdžio ciklus ir kaip juose išlaikyti aukštą repertuaro lygį. Labdaros akcija – labai graži ir prasminga iniciatyva. Žmogus, ateinantis į renginius, yra tas, kuriam rūpi. Rūpi menas, kultūra, jo miestas. Tad kultūrinių renginių kontekste jis gali kartu išreikšti ir savo rūpestį silpnesniu. Reikia tokių akcijų. Jei ne per tokį festivalį, tai kada?

Trapus kultūrinis sluoksnis

 Jurgis Karnavičius, pianistas: Gargždų muzikos festivalis paliko itin teigiamą įspūdį. Programa įdomi, gerai subalansuota, pristatanti didelę žanrų įvairovę. O tokio iškilaus menininko, kaip violončelininkas D.Geringas, dalyvavimas – savotiškas „kokybės ženklas“, kuriuo galėtų didžiuotis bet kuris kitas, net ir daug žinomesnis festivalis. Gargždų publika, be abejo, nėra išlepinta tokios akademinių koncertų gausos, kaip tai būtų Vilniuje ar kituose didesniuose Lietuvos miestuose. Tačiau pastebėjau ir įvertinau jos dėmesingumą, gebėjimą komunikuoti su atlikėju. Iš tiesų buvo malonu groti tokiai auditorijai. Festivalio organizatoriams noriu tarti didelį ir nuoširdų ačiū. Viskas buvo padaryta nepriekaištingai! Manau, toks festivalis Lietuvai labai reikalingas. Jei galime lyginti Vilniaus ir kitų didesnių Europos miestų koncertinį gyvenimą, kol kas to negalėčiau pasakyti apie mažesnius miestus, vadinamąją periferiją. Šis kultūrinis sluoksnis, kuris yra savaime suprantama norma išsivysčiusioms Vakarų Europos valstybėms, Lietuvoje dar labai trapus ir plonas… Kuo platesnio žmonių rato pritraukimas prie amžinųjų vertybių, manau, tiesiogiai susijęs su valstybės egzistavimu ir gerove. Kartu atjauta, pagalba sergančiam, juolab vaikui, – labai graži Gargždų muzikos festivalio iniciatyva, verta visapusiško palaikymo.

Povilas Velikis, akordeonistas: Nors šis festivalis šiemet jau septintasis, bet apie jį išgirdau pirmąsyk, kai pakvietė jame pagroti su mūsų instrumentine grupe „Subtilu – Z“. Kaip iš festivalio, kuris vyksta mažame miestelyje, tikėjausi mažiau. Drąsiai galiu pagirti rengėjus už rimtą programą, gerą festivalio organizavimą. Mano galva, labai gerai, kad koncertai vyksta skirtingose erdvėse, nesusispaudžiant vienoje koncertų salėje. Pasirodymams parinktos įdomios vietos, šiltas atlikėjų sutikimas, kokybiški lankstinukai ir afišos – vertinu tik teigiamai. Klausytojai mums atrodė gana išprusę. Ypatingo skirtumo nuo didmiesčio publikos nepajutome. Tokie renginiai naudingi tiek klausytojams, tiek atlikėjams. Popkultūra, kuri yra užkariavusi televiziją ir radiją, neigiamai veikia mūsų tautos kolektyvinį intelektą. Renginiai, kuriuose skamba profesionali muzika, būtų puiki atsvara mažaverčiams menine prasme. Dauguma žmonių net neįsivaizduoja, kokią jėgą turi kokybiška profesionali muzika. Tokių festivalių Lietuvoje reikia kuo daugiau. O apie tai, kaip reikėtų vertinti labdaros akcijas ir panašias iniciatyvas, galėsime kada nors padiskutuoti prie arbatos puodelio.

Parengė Rita Bočiulytė

Komentaras

Vidutis Normantas

Gargždų muzikos mokyklos direktorius

is festivalis paliko gerą įspūdį savo įvairumu – koncertų programų, muzikos žanrų ir stilių. Klausytojai iš mūsų rajono pabendravo su įžymiais ir profesionaliais Lietuvos bei užsienio atlikėjais. Jei didžiuosiuose miestuose koncertų salėse jaučiasi iškilmingumas, ten nėra to, kas buvo pas mus skirtingose rajono gyvenvietėse bei Gargždų mieste – nuoširdus atlikėjų ir klausytojų bendravimas. Kad šis festivalis reikalingas provincijos gyventojams, rodo tai, jog klausytojų tik daugėja. Galima drąsiai teigti, kad toks renginys dar labiau priartina didįjį meną prie paprastų žmonių. Kaip ir kiek-vienas, festivalis turėjo ir nedidelių minusų: ne visi atlikėjai atsakingai pasirinko repertuarą jį pernelyg supaprastindami. Linkėčiau kai kuriems daugiau dėmesio skirti profesionalumui ir kokybiškam muzikos atlikimui. Šių laikų provincijos žmonės daug kur keliauja, daug ką mato ir girdi bei sugeba įvertinti, atskirti gerą nuo prasto… Buvo malonu dalyvauti ir klausytis festivalio atidarymo programos su solistu Liudu Mikalausku ir Valstybiniu Vilniaus kvartetu. Puikų įspūdį klausytojams paliko vakaras su A.Noviko džiazo kolektyvu „Jazz Island“ ir prancūzų „Zazou’ira“. Mūsų miesto gyventojai turėjo unikalią progą iš arčiau susipažinti su Davidu Geringu – išgirsti pasaulinio garso violončelininko atliekamą muziką ir stebėti pagal ją šokančią baleto solistę iš Japonijos Emi Hariyama. Mes, muzikos pedagogai, džiaugiamės šių metų festivalio naujove – Jaunųjų talentų paradu, kuriame su šalies jaunaisiais talentais dalyvavo ir gargždiškiai. Tai labai svarbu muzikiniam ugdymui ir būsimųjų atlikėjų karjerai. Linkiu Gargždų muzikos festivaliui ir jo sumanytojams ilgo gyvavimo artinant meną prie žmogaus.

by admin