Kertant žemėlapio punktyrą
Skaistė Kazarauskaitė
Iki rugsėjo 5-osios uostamiesčio „Kultūrpolyje” eksponuojama trijų jaunų menininkų iš trijų šalių – Gyčio Skudžinsko (Lietuva), Andrea’os Hildebrant (Vokietija) ir Aleksandros Kucharska’os (Švedija) – paroda „3+3: jaunas trijų šalių menas“.
Pagal tarptautinę kultūros mainų programą su Arenshopo (Vokietija) menininkų namais „Lukas“ juose šiemet pavasarį kūrusios trijulės paroda balandį pristatyta Arenshopo galerijoje „Neues Kunsthaus“, o spalį viešės Istado meno muziejuje Švedijoje. Tai antrasis trejetu žymimas projektas. Pernai analogiškoje parodoje Lietuvai atstovavo tekstilininkė Jolanta Tubutytė.
„Kultūrpolio“ rezidentas Arenshope G.Skudžinskas į parodą instaliavo nuo 1999-ųjų plėtojamą savo projektą be pabaigos „Traces“. Tai jau devintoji nuolat pasipildančios, kintančios, kiekvienoje erdvėje vis kitokios jo fotoinstaliacijos versija. Jos ašis – miesto erdvė. Čia autorius naudoja kolektyvinius ir unifikuotus miesto ženklinimo metodus, braižo aplankytų vietų žemėlapius, kuriuos atsitiktine tvarka jungia į vientisą urbanistinio landšafto audinį. Fotoatspauduose skirtingi miestai pateikiami kaip bendras urbanistinio peizažo vardiklis, ieškoma universalios miesto pristatymo ir vaizdavimo logikos. Kūrėjas nesiekia pristatyti reprezentacinių miesto vaizdų. Jis žiūrovui pasiūlo greitą psichogeografinę kelionę skirtingomis aplinkomis. Niveliuojant miestų išskirtinumą, G.Skudžinskui pavyksta pateikti charakteringiausius erdvių, kuriose gyvena žmonės, bruožus.
A.Kucharska’os nespalvotuose piešiniuose susijungia praeitis ir sukaupta patirtis tam tikrą akimirką, – tarsi praėjusio laiko stebėjimas pro išverstą numanomo laiko akį. Šie, sakytumei, pinholu užfiksuoti reginiai primena pro traukinio langą matomus skubiai besikeičiančius vaizdus. Ekspozicija lankytoją iš urbanistinės erdvės perkelia ir grąžina į gamtą.
A.Hildebrant nutapyti peizažai kuria natūralias erdves, už kurių neabejotinai slypi apčiuopiama realybė. Kraštovaizdžio kontūrai, koloritas, kompozicija primena tolimųjų Rytų piešinius.
Geografiškai trejete įkalinta pa-roda kerta urbanistinį žemėlapio punktyrą, kuris perkelia į pradžių pradžia – gamtos prieglobstį.