Penktoji fotografų „Erozija“: skirtingos stebėjimo taktikos

Penktoji fotografų „Erozija“: skirtingos stebėjimo taktikos

Gytis Skudžinskas

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras kartu su Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriumi tęsia projektą „Erozija“, pristatydami penktąją projekto parodą „Stebėjimo taktikos“.

Joana Deltuvaitė. Iš ciklo „Po“.

Pasitelkė fotografiją

Parodoje pristatomi jaunieji fotomenininkai ir kiti autoriai, pasitelkiantys fotopriemones sumanymams realizuoti. „Stebėjimo taktikos“ nagrinėja objekto ir fiksuotojo santykį. Parodoje fotografai Joana Deltuvaitė, Jurgita Gelucevičiūtė, Kernius Pauliukonis, skulptorius Juozas Laivys, pseudonimu Personažas Nr.1 pasirašantis architektas diktuoja savo taisykles, ir fiksavimo procesas tampa aiškiai artikuliuotu kritiniu ir kūrybiniu gestu, o autorinis žvilgsnis šioje parodoje – objektą išlaisvinančiu ir sureikšminančiu veiksmu.

K.Pauliukonio stebimi žmonės, sustingę riksme, bando nutraukti nebylią nespalvotos fotografijos tylą. Atvirai režisuotose fotografijose jaunas autorius taikliai pašiepia vojeristines realybės šou tendencijas. Stebėti arba būti stebimam šiandien tapo ne tik kasdieniu reiškiniu, bet ir įsitvirtino kaip mūsų gyvenimo paralelės.

Nusitaikė į aplinką

Fotografės J.Deltuvaitė ir J.Gelucevičiūtė taip pat stebi kintančią socialinę tikrovę, tik jų objektyvai nutaikyti ne į žmones, o į aplinką.

Į J.Gelusevičiūtės akiratį patenka urbanistinės erdvės transformacija. Kintantys visuomenės santykiai ir gyvenimo sąlygos autorės darbuose išsiskleidžia erdvės perkūrimo dokumentacijomis. Menininkė, stebėdama architektūrinį objektą,  nesiekia ten perkelti ir žiūrovo, jame atsiskleidžia šiuolaikinio gyvenimo realijos – noras išlikti ir sugebėjimas prisitaikyti.

J.Deltuvaitė irgi stebi aplinką, bet ją domina ne eksterjerai, o interjerai ir pačios smulkiausios tų interjerų detalės. Autorė savitu žvilgsniu pažvelgia į „nusidėvėjusius” prekinius ženklus ir reklamose mitologizuotus geresnės buities atributus.

Nepadailintas kasdieniškų daiktų portretas formuoja ir jų savininkų įvaizdį, neretai sukonstruotą iš masinės medijos suformuotų klišių atplaišų.

Intriguoja realumu

Radikaliausią stebėjimo poziciją pasirinko skulptorius J.Laivys. Autorius stebi ir fiksuoja aplinką, bet atsisako mechaniško jos dauginimo. „Kuriu ciklą darbų, kuriuose vienaip ar kitaip išryškinama paslaptis, susijusi su įvykiu, praeityje atsitikusiu konkrečiam darbui”, – sakė J.Laivys. Menininkas akivaizdžiai deklaruoja dokumentalumą ir įvykio realumą, bet nepateikia žiūrovui dar vienos realybės reprodukcijos.

Ir dar parodoje – atrodo, visai neįmanomas šiuolaikinio meno kontekste „saulėlydžio prie jūros” stebėjimas. Gali atrodyti keista, bet toks idiliškas ir kartu banalus vaizdinys įkvėpė Personažą Nr.1. Sujungęs dvi devalvuotas vertybes – saulėlydį ir pigios didžiųjų prekybos centrų akvarelės paletę, – autorius pateikia intriguojančio vizualinio nuotykio genezę.

Balansuodamas ties pažįstamumo ir nepažįstamumo riba, menininkas kviečia žiūrovą kaskart, atrodo, jau begalę kartų matytą peizažą stebėti dar atidžiau.

Parodą galima apžiūrėti iki liepos 20-osios Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro galerijoje (Daržų g. 10 / Bažnyčių g. 4).

by admin