Pilies teatras: Kaliningradas–Liepoja–Gdanskas

Pilies teatras: Kaliningradas–Liepoja–Gdanskas

 

Vasara – festivalių, vykstančių po atviru dangumi, metas. Kaliningradas–Liepoja – Gdanskas… Tokį netrumpą festivalinį maratoną per dešimt dienų įveikė Klaipėdos Pilies teatro gatvės renginių trupė, vadovaujama režisieriaus Alvydo Vizgirdos.

 

Ramunė Pletkauskaitė

Svečioje šalyje – išbandymas

Trijose šalyse kaimynėse vykstantys renginiai skyrėsi savo tikslais ir užmojais, bet kiekvienas pasirodymas svečioje šalyje – tai neeilinis išbandymas kiekvienam meniniam kolektyvui.

Kaliningradas (Rusijos Federacija) liepos pradžioje švenčia miesto šventę. Joje klaipėdiečiai viešėjo nebe pirmus metus. Tai lyg ir miniatiūrinė Jūros šventė: koncertai, mugės, spektakliai ir t.t. Kaliningrado publikai buvo pristatytas naujausias Pilies teatro gatvės spektaklis „Kariatidės“.

Klaipėdiečiai nuolat kviečiami ir į gatvės teatrų festivalį „Žemė. Dangus. Jūra“, kurį Liepojos (Latvija) lėlių teatras surengė šeštąkart. Dalyvavo kolektyvai iš Čilės, Ispanijos, Lenkijos, Suomijos, Vokietijos. Šiame festivalyje Pilies teatro trupei šiemet atstovavo kolektyvas „Bon Ami“, kuris parodė vaidinimą „Prancūziškas makiažas“.

Didžiausias išbandymas Pilies teatro artistų laukė Gdanske (Lenkija). Ten vykstantis festivalis „Feta“ garsus ne tik Europoje, jis sutraukia įdomiausius kolektyvus iš viso pasaulio.

Atvirų erdvių festivalis

Iki 2008-ųjų vykęs Gdansko senamiestyje, dėl per didelio žiūrovų skaičiaus festivalis „Feta“ nebeišsiteko miesto širdyje ir buvo nukeltas šiek tiek toliau nuo centro, į platesnes erdves. Todėl „Feta“ vadinasi ne tik gat-vės, bet ir atvirų erdvių festivaliu.

XVI „Feta“ – tai per keturias dienas beveik 50 nemokamų gatvės vaidinimų, kuriuos parodė 25 kolektyvai iš 9 šalių – Čekijos, Danijos, Ispanijos, Italijos, Olandijos, Lietuvos, Švedijos, Šveicarijos ir Lenkijos. Spektakliai (dažnai vienu metu) vyko aštuoniose nedaug viena nuo kitos nutolusiose vietose.

„Feta“ – tai klounada, cirko akrobatai ir ekvilibristika, ugnies šou, šiuolaikinis šokis, dramos spektakliai, instaliacijos, performansai, parodos, pantomima – įvairiausių menų mozaika ir samplaika.

Pilies teatro gatvės renginių trupė festivalyje pristatė du A.Vizgirdos režisuotus spektaklius – „Versalio sodai“ (choreografija Irmos Stonienės) ir „Kariatidės“ (choreografija Arūno Peštenio). Spektakliuose dalyvavo Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistė Loreta Ramelienė, mimas Aleksas Mažonas, šokių kolektyvas „Vėjūnė“.

Neliko nepastebėti

Nors pirmosios festivalio dienos (liepos 12 d.) rytas buvo šiltas ir saulėtas, meteorologų blogos pranašystės išsipildė: vakarop pradėjo tvenktis juodi debesys. Pirmasis lietus nutraukė atidarymo paradą. Klaipėdiečių pasirodymas buvo antras iš eilės (19 val.), po oficialaus festivalio atidarymo su paroda „Feta – foto“ apie praėjusį festivalį. Trumpam nustojus lyti, buvo nuspręsta pradėti.

Nuskambėjo pirmieji „Versalio sodų“ muzikos akordai ir… vėl prapliupo. Savo vaidinimą pradėję krantinėje, artistai gatve nužygiavo į skverą prie festivalio centro, kur, lydimi karštų publikos plojimų, sėkmingai finišavo. Atbėgę festivalio organizatoriai dėkojo už ištvermę (juk renginio programa galėjo visai subyrėti). O žiūrovai sakė, kad lietus spektakliui suteikė ypatingo žavesio… Kitą dieną dar kartą parodytiems „Versalio sodams“ dangus nebesukliudė.

Nedėkinga erdvė buvo paskirta spektakliui „Kariatidės“ (liepos 14 d.) – bastiono dauboje, tarp krūmų ir nenupjautos žolės, šlapios nuo vėlgi ką tik praūžusios liūties. Žiūrovams antikinė istorija, papasakota lietuvių, patiko. Apie tai bylojo aplodismentai ir šypsenos.

Bendrame festivalio kontekste gana kuklūs, bet simpatiški Klaipėdos Pilies teatro gatvės renginių trupės spektakliai neliko nepastebėti spaudos bei televizijos. Tai liudijo nuotraukų gausa laikraščiuose bei interneto svetainėse, interviu TV žiniose, reportažai etc.

Režisierius A.Vizgirda, Klaipėdos gatvės teatrų festivalio „Šermukšnis“ organizatorius, jau grįžęs namo pasidžiaugė užmezgęs naujų kontaktų su užsienio kolektyvais ir viliasi ką nors iš jų pristatyti kitais metais mūsų uostamiestyje.

Jokios prekybos

Nuoširdų pavydą ir nuostabą klaipėdiečiams sukėlė Gdansko publika – geranoriška, jaunatviška, ištverminga, nepaisanti bet kokių oro sąlygų. Festivalio renginius stebėjo nuo kelių šimtų iki 2–3 tūkstančių žiūrovų per vakarinius „žvaigždžių“ spektaklius. Krito į akis ir tai, kad renginių vietose nebuvo išvis jokios prekybos (alumi, suvenyrais etc.). Užtat nemokamai buvo dalijamos apsisaugojimo nuo uodų priemonės.

Festivalį „Feta“ organizuoja Gdansko kultūros archipelago (Gdański Archipelag Kultury) klubas „Plama“ (8 žmonių kūrybinė grupė). Kai festivalio vadovė Karolina Pacewicz papasakojo apie biudžetą, kurio didžiąją dalį sudaro vyriausybės ir municipaliteto skirti pinigai, klaipėdiečiams atvėpo lūpos… Jis atrodė toks didžiulis, kad net baugu ištarti. O įvairiausių menų festivaliai Gdanske vyksta kiekvieną vasaros savaitgalį…

Teko stebėti ir kitų kolektyvų pasirodymus. Didžiausią įspūdį paliko stadiono dydžio aikštėje vykęs Poznanės kolektyvo „Teatr Ósmego Dnia“ jau 12 metų po visą pasaulį keliaujantis spektaklis „Arka“. Keista, kad Gdansko publikai jis buvo pristatytas tik dabar. Jo įspūdis nenusakomas žodžiais. Tokio reginio klaipėdiečių „Šermukšnis“ gali tik pavydėti. Bet norint į mūsiškį festivalį pasikviesti šią trupę, reikia beveik dvigubai didesnio renginio biudžeto, atsiduso A.Vizgirda.

Festivalis Gdanske pranoko visus lūkesčius. Ne be reikalo Gdanskas siekia tapti 2016-ųjų Europos kultūros sostine.

by admin