PQ’03 – pasaulio labirintas ir širdies rojus

ĮVERTINIMAS

PQ’03 – pasaulio labirintas ir širdies rojus

Aina ZINČIUKAITĖ

Prahoje birželio 13-29 dienomis vyko tarptautinė scenografijos ir kostiumo dizaino bei architektūros paroda – Prahos kvadrienalė – 2003 (PQ’03). Joje apsilankė ir grupė klaipėdiečių, besidominčių teatru ar dirbančių šioje srityje.

Provokavo vaizduotę

PQ tikslas – apžvelgti geriausius pastarųjų penkerių metų teatro pastatymus. Parodoje kiekviena šalis turi galimybę pristatyti savų menininkų darbus, kurie vėliau vertinami specialiai tam sudarytos tarptautinės ekspertų komisijos. Brandžiausi apdovanojami diplomais, medaliais, tarp kurių svarbiausia – Auksinės Trigos nominacija. Šiais metais ji įteikta Didžiajai Britanijai.

PQ’03 – jubiliejinė, dešimtoji paroda, kurios moto – „Pasaulio labirintas ir širdies rojus“. Jis taikliai perteikia šiuolaikinio sudėtingo, daugiakultūrinio pasaulio idėją ir nusako parodos pobūdį – „po vienu stogu“ ir sujungti skirtingų šalių kultūras, patirtis, vizijas.

Kūrybiškumo aspektu ši paroda lankytojams bei dalyviams tapo savotišku širdies rojum. Scenografija nėra savarankiška meno šaka. Ji visada išlieka sudėtinė teatro meno dalis. Dėl šios priežasties parodos lankytojas, apžiūrinėdamas pristatomus darbus (nuotraukos, maketai, eskizai, videomedžiaga, kostiumai), negali likti vien pasyvaus stebėtojo pozicijoje. Jis provokuojamas pasitelkti vaizduotę, kad suvoktų vieno ar kito teatro pastatymo esmę. Kita vertus, pačiam menininkui, reprezentuojančiam šalį, atsiveria platus kūrybinių ieškojimų, interpretacijų laukas, – kaip geriau, tiksliau, originaliau perteikti savo idėją sąlyginai mažoje parodų rūmuose tam skirtoje erdvėje.

Iš tiesų teatrinio scenovaizdžio darbai buvo pristatomi pačiomis įvairiausiomis formomis ir būdais: nuo tradicinės, išgrynintos klasikinės scenografijos iki drąsiai modernios, nuo minimalistinės iki eklektinės.

Pulsavo teatro dvasia

Be pagrindinių salių, kuriose buvo įkurdinti šalių bei jų meno mokyklų stendai, PQ’03 buvo centrinė salė, pavadinta „PQ širdimi“. Visą parodos laiką čia vyko nenutrūkstantis vyksmas (diskusijos, seminarai, performansai, šou, spektakliai), į kurį galėjo įsitraukti kiekvienas norintis ir turintis ką pasakyti ar išreikšti. “PQ širdis“ sukūrė ypatingą PQ’03 atmosferą, kurioje panaikinta riba tarp paprasto lankytojo ir dalyvio-autoriaus. Čia kiekvienas galėjo tapti aktyviu dalyviu. Taigi neapsiribojama vien paroda. Taip priartėjama ir prie teatro – kaip kūrybinio vyksmo – esmės, kurią galima apčiuopti ne iš žiūrovo, o iš kūrėjo pozicijos. Be abejo, to įsiliejimo, dalyvavimo šiame procese kokybė – atskira tema. Svarbu pats faktas, galimybė, kurią pavadinčiau kūrybinio vyksmo teatre iliustracija.

Apsilankymas PQ – nemažas įvykis, kurio metu įgytą patirtį bei įspūdžius lemia kiekvieno žmogaus interesai. Paroda vertinga išsamia informacija apie naujausius spektaklių pastatymus, kūrybinius sprendimus, tendencijas, kryptis. Be abejo, tokią medžiagą šiais laikais įmanoma gauti ir kitais būdais. Tačiau PQ nepakeičiama bendravimo, nuolatinių kūrybinių ieškojimų ir interpretacijų aspektu. Tai ypatinga terpė su pulsuojančia teatro dvasia, kurios kartais pasigendame apsilankę tikrame teatre.

Būdas pasitikrinti

Vertinant PQ sąsajas su Lietuva, galima išskirti du pagrindinius aspektus. Pirmiausia – tai galimybė pristatyti parodoje geriausius šalies scenografų darbus. Kartu tai būdas pasitikrinti, įvertinti savų menininkų kūrybą pasauliniame scenografijos kontekste. Šiais metais Lietuvos stendas apipavidalintas pagal J.Paulėkaitės sukurtą scenografiją spektakliui „Karalius Oedipus“ (O.Koršunovo teatras, 2002).

Kitas ne mažiau svarbus aspektas – teatru besidominčių ar šioje srityje dirbančių žmonių apsilankymas parodoje. Pastariesiems PQ – puiki proga užmegzti naujus kontaktus, pasidalinti patirtimi su kolegomis, pasisemti naujų kūrybinių idėjų.

by admin