Meno galerijoje „Lyceum“ Klaipėdoje balandžio 4–26 d. pristatyta dviejų profesionalių Lietuvos menininkų – skulptoriaus Kęstučio Balčiūno ir tapytojos, architektės Kristinos Balčiūnaitės-Rimienės – jungtinė paroda „Erdvės abstrakcija“, atskleidusi skirtingų kartų menininkų požiūrį į abstrakcijos žanrą.
Agota BRIČKUTĖ
Galerijoje eksponuotoje šeimyninio tandemo parodoje pristatytos abstrahuotos K. Balčiūno metalo skulptūros ir didelių formatų, ekspresyviai abstraktūs K. Balčiūnaitės-Rimienės paveikslai. Šių menininkų darbų susitikimas vienoje parodoje atvėrė erdvę dialogui apie abstraktų meną, jo tikslą ir poveikį žiūrovams.
Grynoji abstrakcija
Žvelgiant į K. Balčiūnaitės-Rimienės nutapytas abstrakcijas, prieš akis atsiveria gyvybingas, gaivališkas, emocionalus kūrybos procesas, kuris, beje, yra vienas iš pamatinių abstrakcijos žanro bruožų.
Paveiksluose vyrauja gestiški, ekspresyvūs, stambūs, dinamiški potėpiai, gausu atsitiktinumo įspūdį kuriančių varvinimo, taškymo elementų, drobės paviršiuose galima aptikti ir naudojamų įrankių paliktų pėdsakų. Įdomu, kad autorė nenaudoja įprastų tapybos priemonių – teptukų, vietoje to menininkė pasitelkia platų statybinių įrankių arsenalą – glaistykles, grandiklius, trintuves ir didelius minkštus šepečius.
Iš pastarųjų naudojamų kūrybos priemonių ir išgaunamų vizualinių efektų galima susidaryti įspūdį ir apie pačios menininkės kūrybinį temperamentą. Būdama profesionali architektė, tapyboje K. Balčiūnaitė-Rimienė realizuoja savo veržlų, drąsų ir emocionalų asmenybės pradą. Tapydama autorė panyra į tam tikrą transo būseną, atsiriboja nuo racionalaus proto diktato, dominuojančio architektūros srityje.
Polinkis abstrahuoti
Skulptoriaus K. Balčiūno darbai atspindi kiek kitokį abstrakcijos žanro suvokimą. Autoriaus kūrybos pagrindą sudaro reprezentacinės, monumentalios skulptūrinės kompozicijos, išlaikančios glaudų ryšį su realizmu ir klasicistine maniera. Parodoje „Erdvės abstrakcija“ atsiskleidžia kitoks K. Balčiūno amplua.
Skulptorius atsiduoda spontaniškam kūrybiniam veiksmui – įvairiai išlanksto ar suplokština formą, žaidžia geometrinėmis formomis, atsiriboja nuo realistinio turinio, bet išlaiko organiškumą. Įkvėptas dvimačių dukros paveikslų, dailininkas tarsi suteikia jiems trimatį, skulptūrišką pavidalą.
Priešingai nei dukra, tapytoja K. Balčiūnaitė-Rimienė, tėvas, skulptorius K. Balčiūnas, per asociatyvias nuorodas išlaiko tam tikrą ryšį su realybėje egzistuojančiais daiktais. Žvelgdami į K. Balčiūno metalo skulptūras, regime atpažįstamus pavidalus – gėles, peizažo elementus, portreto siluetą, torso ar laivo kontūrus, plastišką šokėjos formą.
Tiesa, menininkas į pirmą planą iškelia ne konkrečių objektų fiksavimą, jų fizinių savybių perteikimą, o veikiau jų idėjas, esmę. Metalo plastikos darbuose („Jis ir Ji“, „Proveržis“, „Šauksmas“, „Jaunoji balerina“) skulptorius abstrahuota menine forma, monumentalia raiška simboliškai įkūnija žmonių santykių, jaunatviško veržlumo, gyvybės ir gamtos temas.
Balčiūno darbai, atsidūrę šalia K. Balčiūnaitės-Rimienės ekspresyvių abstrakcijų, suskamba poetiškai ir lyriškai. Priešingai nei dukros grynosios abstrakcijos kūriniai, K. Balčiūno skulptūros, nors ir abstrahuotos, išlaiko literatūrinę liniją ir parodos lankytojams pasakoja apie subtilias gyvenimo realijas.
Kūrybinis automatizmas
Nors autorių naudojamos medijos skirtingos, tiek K. Balčiūnaitės-Rimienės, tiek K. Balčiūno kūryboje į pirmą vietą iškyla automatinis kūrybos procesas, išlaisvinantis pasąmonę. Abstrakcijų kūrėjai tampa tarsi tarpininkais, kuriems padedant prieš žiūrovų akis atsiveria vidinių kūrybinių jėgų, impulsų ir energijos veikiamo meninio proceso rezultatas.
Abstrahuoti autorių kūriniai atviri interpretacijoms. Tiek drobė, tiek metalo lakštas menininkų rankose tampa nediferincijuotais laukais, kuriuose kuriamas monumentalumo, neužbaigtumo įspūdis. Atsiribodami nuo atpažįstamų materialios tikrovės elementų, pasikliaudami intuityviu kūrybiniu veiksmu ir jo metu gimstančia formos, linijos ir kompozicijos pusiausvyra ar disbalansu, menininkai sukuria kūrinius, tiesiogiai prabylančius į žiūrovų pasąmonę.